MINISTERSTVO ŠKOLSTVA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
UČEBNÝ PLÁN
Študijného odboru 3650 6 staviteľstvo
Forma a typ štúdia : denné štúdium absolventov základnej školy
|
Kategórie a názvy vyučovacích predmetov |
Počet týždenných vyučovacích hodín v ročníku |
Spolu |
||||
|
1. |
2. |
3. |
4. |
|||
| Všeobecnovzdelávacie predmety |
20 |
14 |
12 |
10 |
56 |
|
| slovenský jazyk a literatúra a) |
3(1) |
2 |
2 |
3(1) |
10(2) |
|
| cudzí jazyk a)b) |
3(3) |
3(3) |
3(3) |
3(3) |
12(12) |
|
| občianska náuka |
- |
1 |
1 |
1 |
3 |
|
| dejepis |
2 |
- |
- |
- |
2 |
|
| etická výchova/ náboženská výchova c) |
1/1 |
1/1 |
- |
- |
2/2 |
|
| matematika a) |
4(1) |
3(1) |
3 |
- |
10(2) |
|
| fyzika a) |
2 |
2(1) |
- |
- |
4(1) |
|
| chémia |
2 |
- |
- |
- |
2 |
|
| základy ekológie |
1 |
- |
- |
- |
1 |
|
| telesná výchova e) |
2(2) |
2(2) |
3(3) |
3(3) |
10(10) |
|
| Odborné predmety |
13 |
18 |
6 |
4 |
41 |
|
| deskriptívna geometria a)d) |
2(2) |
2(2) |
- |
- |
4(4) |
|
| odborné kreslenie a)d) |
2(2) |
1(1) |
- |
- |
3(3) |
|
| výpočtová technika a)d) |
2(2) |
- |
- |
- |
2(2) |
|
| grafické informačné systémy a)d) |
- |
1 |
- |
- |
1 |
|
| staviteľstvo a)f)g) |
4 |
6 |
- |
- |
10 |
|
| stavebné materiály a)f)g) |
3 |
- |
- |
- |
3 |
|
| stavebné stroje |
- |
2 |
- |
- |
2 |
|
| prax h)a) |
- |
3 |
- |
- |
3 |
|
| stavebná mechanika a)f) |
- |
3 |
- |
- |
3 |
|
| geodézia a)f) |
- |
- |
3 |
- |
3 |
|
| ekonomika a)f) |
- |
- |
2 |
4(2) |
6(2) |
|
| architektúra |
- |
- |
1 |
- |
1 |
|
| voliteľné predmety i) |
* |
* |
14 |
17 |
31 |
|
| stavebné konštrukcie a)f)g) |
- |
- |
3 |
3 |
6 |
|
| pozemné staviteľstvo a)f)g) |
- |
- |
2 - 7 |
3 - 8 |
5 - 15 |
|
| dopravné staviteľstvo a)f)g) |
- |
- |
6 |
8 |
14 |
|
| mosty a tunely |
- |
- |
- |
2 |
2 |
|
| železničné staviteľstvo a)f)g) |
- |
- |
5 |
7 |
12 |
|
| železničná prevádzka |
- |
- |
3 |
- |
3 |
|
| traťové hospodárstvo |
- |
- |
- |
2 |
2 |
|
| stroje a zariadenia |
- |
- |
- |
1 |
1 |
|
| hydroekologické stavby a)f)g) |
- |
- |
5 |
10 |
15 |
|
| hydraulika a hydrológia a)f) |
- |
- |
3 |
- |
3 |
|
| spracovanie odpadu |
- |
- |
- |
2 |
2 |
|
| požiarna prevencia |
- |
- |
2 |
2 |
4 |
|
| technické prostriedky a výcvik |
- |
- |
3 |
- |
3 |
|
| požiarna taktika |
- |
- |
- |
2 |
2 |
|
| organizácia ochrany pred požiarmi |
- |
- |
- |
2 |
2 |
|
| rekonštrukcie a adaptácie a)f)g) |
- |
- |
6 |
8 |
14 |
|
| vzduchotechnika a)f)g) |
- |
- |
2 |
4 |
6 |
|
| vykurovanie a)f)g) |
- |
- |
5 |
5 |
10 |
|
| zásobovanie vodou a kanalizácia a)f)g) |
- |
- |
4 |
4 |
8 |
|
| zásobovanie plynom a)f)g) |
- |
- |
- |
3 |
3 |
|
| účtovníctvo a)d) |
- |
- |
3 |
- |
3 |
|
| marketing a)f) |
- |
- |
- |
2 |
2 |
|
| manažment a)f) |
- |
- |
- |
3 |
3 |
|
| záhradná a krajinná tvorba a)d)g) |
- |
- |
3 |
4 |
7 |
|
| základy záhradníctva a)f) |
- |
- |
3 |
3 |
6 |
|
| dendrológia a)f) |
- |
- |
2 |
2 |
4 |
|
| záhradné stavby |
- |
- |
1 |
2 |
3 |
|
| biológia a)f) |
- |
- |
2 |
- |
2 |
|
| urbanizmus f) |
- |
- |
- |
2 |
2 |
|
| mechanika a)f) |
2 |
|||||
| dejiny umenia |
2 |
|||||
| drevené a kovové konštrukcie |
2 |
|||||
| vodohospodárske stavby |
2 |
|||||
| cvičenia z architektúry a)d) |
2 |
|||||
| právo životného prostredia |
2 |
|||||
| adaptácie a rekonštrukcie stavieb |
2 |
|||||
| prax |
1 - 3 |
|||||
| zakladanie stavieb |
2 |
|||||
| administratíva a korešpondencia a)d) |
2 - 4 |
|||||
| energetické hospodárstvo |
1 |
|||||
| architektonické cvičenia a)d) |
2 |
|||||
| architektonická tvorba a)d) |
2 |
|||||
| ekológia v stavebníctve |
2 |
|||||
| hospodárske právo |
2 |
|||||
| inžinierske stavby a)f) |
2 - 3 |
|||||
| podnikový manažment a marketing |
2 |
|||||
| vybrané state z odboru |
2 |
|||||
| výpočtová technika v odbore a)d) |
4 |
|||||
| chémia v ochrane pred požiarmi a)f) |
2 |
|||||
| cvičenia z matematiky a) |
2 |
|||||
| konverzácia v cudzom jazyku a) |
2 |
|||||
| výchova k podnikaniu |
2 - 4 |
|||||
| seminár z fyziky a) |
2 |
|||||
| psychológia práce |
1 |
|||||
| úvod do sveta práce |
1 |
|||||
| odpadové hospodárstvo |
1 - 2 |
|||||
| aplikovaná ekonómia |
2 - 4 |
|||||
| manažment osobných financií |
2 |
|||||
| Rozširujúce hodiny j) |
* |
2 |
2 |
3 |
7 |
|
| Spolu |
33 |
34 |
34 |
34 |
135 |
|
| Nepovinné predmety k) |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
|
| športové hry |
8 |
|||||
| pohybová príprava |
8 |
|||||
| dopravná výchova |
4 |
|||||
| ochrana človeka a prírody | ||||||
Poznámky :
a) Trieda sa môže deliť na skupiny podľa ods.1, 2, 3 § 6 Smerníc Ministerstva školstva SSR a Ministerstva zdravotníctva
SSR č. 7827/1985 - 21 o stredných školách z 11. júla 1985 (ďalej len Smernice).
b) Vyučuje sa jeden z jazykov : jazyk anglický, francúzsky, nemecký, ruský, španielsky.
c) Vyučuje sa predmet etická výchova alebo predmet náboženská výchova podľa záujmu žiakov. Na vyučovanie etickej
výchovy sa odporúča vytvárať skupiny najviac s počtom 20 žiakov. Predmety sa neklasifikujú, na vysvedčení žiaka
a v katalógu sa uvedie "absolvoval/-a".
d) Predmet má charakter cvičení.
e) V predmete telesná výchova možno vyučovať jednu hodinu týždenne aj v popoludňajších hodinách a spájať
ju do viachodinových celkov. Súčasťou vyučovania môže byť aj týždenný výchovno-výcvikový kurz v prvom a/alebo
v druhom ročníku.
f) Predmet má charakter cvičení, možno ho spájať do viachodinových celkov.
g) Podmienkou úspešného ukončenia ročníka v predmete je odovzdanie všetkých predpísaných grafických a textových
prác podľa učebnej osnovy, ktoré sú spracované na vyhovujúcej úrovni klasickou metódou alebo pomocou grafického
počítačového softwéru.
h) Súčasťou predmetu prax je odborná prax, ktorú žiaci absolvujú počas štúdia v 2. a 3. ročníku (alebo vo 4. ročníku podľa
oblasti) v rozsahu 10 pracovných dní a 6 hodín za jeden deň v súlade s Výkladom hlavných foriem praktického vyučovania
na stredných školách a odborných učilištiach, schváleného MŠV SR dňa 15. decembra 1994 pod č.5651/1994-212.
i) Žiaci si môžu podľa záujmu a potrieb vybrať voliteľné predmety v rozsahu vymedzenom pre voliteľné predmety.
Výber voliteľných predmetov sa realizuje podľa záujmu a potrieb žiakov s ohľadom na získanie požadovaných vedomostí
a zručností potrebných pre výkon povolania a činnosti v oblasti pozemného staviteľstva, dopravného staviteľstva,
železničného staviteľstva, hydroekologických stavieb, ochrany pred požiarmi, rekonštrukcií a adaptácií budov, technického
zariadenia budov, stavebného manažmentu alebo záhradnej a krajinnej tvorby. Na štúdium voliteľných predmetov možno
vytvárať skupiny žiakov z rôznych tried alebo ročníkov pri dodržaní Smerníc.
j) Rozširujúce hodiny sú prostriedkom na modifikáciu učebného plánu a súčasne na vnútornú a vonkajšiu diferenciáciu
štúdia na strednej škole. O ich využití rozhoduje vedenie školy na základe vlastnej koncepcie výchovy a vzdelávania,
zohľadňujúc záujmy žiakov a ich rodičov ako aj priestorové a personálne podmienky školy. Rozširujúce hodiny posilňujú
profil žiakov, umožňujú dôkladnejšiu prípravu na maturitné skúšky a prijímacie konanie na ďalšie štúdium. Ďalej umožňujú
efektívne využitie medzi predmetových poznatkov na vyššej úrovni. Rozširujúce hodiny možno využiť na posilnenie
hodinovej dotácie povinných predmetov a voliteľných predmetov alebo na zaradenie ďalších voliteľných predmetov
uvedených v učebnom pláne.
k) Žiak si môže vybrať jeden povinný predmet, dva nepovinné predmety iba v prípade, ak jedným z týchto predmetov sú
športové hry. Na vyučovanie nepovinných predmetov možno vytvárať skupiny žiakov z rôznych tried a ročníkov pri dodržaní
Smerníc. Z hľadiska odborno - metodického môže riaditeľ školy povoliť spájanie hodín nepovinných predmetov do
viachodinových celkov. Nepovinné predmety sa neklasifikujú, na vysvedčení žiaka a v katalógu sa uvedie "absolvoval/-a".
l) Povinnou súčasťou výchovy a vzdelávania žiakov stredných škôl v SR je učivo "Ochrana človeka a prírody". Obsah učiva
sa realizuje vo vybraných predmetoch, účelových cvičeniach a v samostatnom kurze na ochranu človeka a prírody. Kurz
je organizovaný v 3. ročníku v trvaní 3-5 dní a je súčasťou plánu práce školy.
m) Riaditeľ školy môže na základe odporúčania predmetovej komisie vykonať v učebnom pláne v jednotlivých ročníkoch úpravy
až do 10% celkového počtu týždenných vyučovacích hodín. Pri týchto úpravách nie je možné zrušiť žiadny vyučovací
predmet alebo do skupiny povinných predmetov zaradiť nový povinný predmet.
n) V jednotlivých vyučovacích predmetoch má vyučujúci možnosť upraviť obsah učiva až do výšky 30% v každom ročníku
zaradením nových poznatkov, vyplývajúcich z aktuálneho rozvoja vedy a techniky a z potreby prispôsobiť učivo aktuálnym
potrebám odboru, trhu práce, regiónu alebo špecifickým potrebám školy. Zmeny v obsahu učiva navrhuje príslušná
predmetová komisia.
o) Žiaci v každom ročníku môžu absolvovať exkurzie (1 až 2 dni v školskom roku) na prehĺbenie, upevnenie a rozšírenie
poznatkov získaných v teoretickom vyučovaní. Exkurzie sú súčasťou výchovno - vzdelávacieho procesu. Ich rozsah
a obsah schvaľuje riaditeľ školy v súlade s učebným plánom. Pripravuje a vedie ich učiteľ, ktorého vyučovací predmet
najviac súvisí s obsahom exkurzie. Organizácia exkurzií musí byť v súlade so Smernicami.
p) Vyučujúci sú povinní zohľadňovať otázky bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a starostlivosti o životné prostredie.
q) Výučba sa realizuje v 1.,2. a 3. ročníku v rozsahu 33 týždňov, vo 4. ročníku 30 týždňov.
r) Neoddeliteľnou súčasťou učebného plánu sú prílohy, v ktorých sú uvedené zoznamy schvaľovacích doložiek učebných
osnov predmetov (všeobecnovzdelávacích, odborných, voliteľných, nepovinných).
Schválilo Ministerstvo školstva Slovenskej republiky dňa 1. júna 2005 pod číslom
CD-2005-1690/9863-41:093 s platnosťou od 1. septembra 2005 začínajúc 1. až 3. ročníkom.