MINISTERSTVO ŠKOLSTVA SLOVENSKEJ REPUBLIKY

 

 

učebný plán

 

 

Učebný odbor:

3663 2   tesár

Forma, spôsob a organizácia štúdia:

denné štúdium pre absolventov základnej školy

 

Kategórie a názvy

vyučovacích predmetov

Počet vyučujúcich hodín v ročníku

1.

2.

3.

Spolu

Všeobecnovzdelávacie predmety

11

10

7

28

slovenský jazyk a literatúra 

1

1,5

2

4,5

cudzí jazyk        a)b)

2

2

2

6

občianska náuka

-

1

1

2

dejepis

1

-

-

1

etická výchova/náboženská výchova  c)

1

1

-

2

matematika

2

1

1

4

fyzika

1

2

-

3

informatika          a)

1

-

-

1

telesná výchova   d)

2

1,5

1

4,5

Odborné predmety

22

21

25

68

ekonomika

-

-

2

2

odborné kreslenie      a)

2

2

1,5

5,5

materiály

1

1

1

3

strojové zariadenia

-

1

-

1

stavebné konštrukcie

2

-

-

2

technológia

2

2

3

7

odborný výcvik        m)

15

15

17,5

47,5

Voliteľné predmety        f)   

-

0 - 2

0 -3

0 - 5

konverzácia z cudzieho jazyka

 

 

 

2

fyzikálny seminár

 

 

 

2

cvičenia z matematiky

 

 

 

2

úvod do sveta práce

 

 

 

1

odpadové hospodárstvo

 

 

 

1-2

grafické informačné systémy  a)

 

 

 

2

informatika v odbore   a)

 

 

 

1-2

suché technológie

 

 

 

1

aplikovaná ekonómia

 

 

 

2-4

manažment osobných financií

 

 

 

1

Rozširujúce hodiny             g) 

-

2

3

5

Spolu

33

33

35

101

Nepovinné predmety          h)

0 - 4

0 - 4

0 - 4

0 – 12

ochrana človeka a prírody     e)

 

 

 

 

 

Poznámky

a)       Trieda sa delí na skupiny podľa ods. 1, 2, 3 § 6 Smerníc Ministerstva školstva SSR a Ministerstva zdravotníctva SSR č. 7827/1985 – 21 o stredných školách z 11. júla 1985 (ďalej len Smernice).

b)       Vyučuje sa jeden z jazykov: jazyk anglický, nemecký, francúzsky, ruský alebo španielsky

c)        Vyučuje sa predmet etická výchova alebo predmet náboženská výchova podľa záujmu žiakov. Na vyučovanie etickej

       výchovy sa odporúča vytvárať skupiny najviac s počtom 20 žiakov. Predmety sa neklasifikujú, na vysvedčení žiaka

       a v katalógu sa uvedie „absolvoval/-a“.

d)       V predmete telesná výchova možno vyučovať jednu hodinu týždenne aj v popoludňajších hodinách a spájať ju do

       viachodinových celkov. Súčasťou vyučovania môže byť aj týždenný výchovno - výcvikový kurz v 1. a/alebo

       2. ročníku.

e)       Povinnou súčasťou výchovy a vzdelávania žiakov stredných škôl v SR je učivo „Ochrana človeka a prírody“. Obsah učiva sa realizuje vo vybraných predmetoch, účelových cvičeniach a v samostatnom kurze na ochranu človeka a prírody. Cvičenia sa uskutočňujú v 1. a 2. ročníku priamo v teréne. Kurz je organizovaný v 3. ročníku a je súčasťou plánu práce školy.

f)         Žiaci si môžu podľa záujmu a potrieb vybrať voliteľné predmety v rozsahu vymedzenom  pre voliteľné predmety. Štúdium voliteľného predmetu možno po ukončení každého ročníka prerušiť. Na štúdium voliteľných predmetov možno vytvárať skupiny žiakov z rôznych tried alebo ročníkov pri dodržaní Smerníc. Riaditeľ školy po prerokovaní s pedagogickou radou a radou školy rozhodne, ktoré voliteľné predmety sa klasifikujú a ktoré sa neklasifikujú. Rozhodnutie urobí každoročne a zverejní ho do konca augusta kalendárneho roka.

g)         Rozširujúce hodiny sú prostriedkom na modifikáciu učebného plánu a súčasne na vnútornú a vonkajšiu diferenciáciu štúdia na strednej škole. O ich využití rozhoduje vedenie školy na základe vlastnej koncepcie výchovy a vzdelávania, zohľadňujúc záujmy žiakov a ich rodičov, ako aj priestorové a personálne podmienky školy. Rozširujúce hodiny posilňujú profil žiakov, umožňujú dôkladnejšiu prípravu na záverečné skúšky a prijímacie konanie na ďalšie štúdium. Ďalej umožňujú efektívne využitie medzipredmetových poznatkov na vyššej úrovni. Rozširujúce hodiny možno využiť na posilnenie hodinovej dotácie povinných predmetov a voliteľných predmetov alebo na zaradenie ďalších voliteľných predmetov uvedených v učebnom pláne.

h)        Žiak si môže vybrať dva nepovinné predmety, tri nepovinné predmety iba v prípade, ak jedným z týchto predmetov sú športové hry. Na vyučovanie nepovinných predmetov možno vytvárať skupiny žiakov z rôznych tried a ročníkov pri dodržaní Smerníc. Z hľadiska odborno-metodického môže riaditeľ školy povoliť spájanie hodín nepovinných predmetov do viachodinových celkov. Nepovinné predmety sa neklasifikujú, na vysvedčení žiaka a v katalógu sa uvedie „absolvoval/-a“.

i)          Riaditeľ školy môže na základe odporúčania predmetovej komisie vykonať v učebnom pláne v prvom ročníku úpravy až do 10% celkového počtu týždenných vyučovacích hodín. Pri týchto úpravách nie je možné zrušiť žiadny vyučovací predmet alebo do skupiny povinných predmetov zaradiť nový povinný predmet.

j)         V jednotlivých vyučovacích predmetoch má vyučujúci možnosť upraviť obsah učiva až do výšky 30% v každom ročníku zaradením nových poznatkov, vyplývajúcich z aktuálneho rozvoja vedy a techniky a z potreby prispôsobiť učivo aktuálnym potrebám odboru, trhu práce, regiónu alebo špecifickým potrebám školy. Zmeny v obsahu učiva navrhuje príslušná predmetová komisia.

k)       Učivo ekológie a starostlivosti o životné prostredie pri vykonávaní stavebných prác  musí byť súčasťou tematických plánov odborných predmetov.

l)         Žiaci v každom ročníku absolvujú exkurzie (1 až 2 dni v školskom roku) na prehĺbenie, upevnenie a rozšírenie poznatkov získaných v teoretickom vyučovaní. Exkurzie sú súčasťou výchovno-vzdelávacieho procesu. Ich rozsah a obsah schvaľuje riaditeľ školy v súlade s učebným plánom. Pripravuje a vedie ich učiteľ, ktorého vyučovací predmet najviac súvisí s obsahom exkurzie. Organizácia exkurzií musí byť v súlade so Smernicami.

m)     Vyučujúci sú povinní zohľadňovať otázky bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a starostlivosti o životné prostredie.

n)        Výučba sa realizuje v 1. a 2. ročníku v rozsahu 33 týždňov, v 3. ročníku v rozsahu 30 týždňov.

o)      Neoddeliteľnou súčasťou učebného plánu sú prílohy, v ktorých sú uvedené zoznamy schvaľovacích doložiek učebných osnov ostatných predmetov (všeobecnovzdelávacích, odborných, odborných podľa odborných zameraní, voliteľných, nepovinných).

 

 

Schválilo Ministerstvo školstva Slovenskej republiky dňa 21. júna 2004 pod číslom CD - 2004 - 6570/14115 - 14 : 093 s platnosťou od 1. septembra 2004 začínajúc 1. ročníkom.