MINISTERSTVO ŠKOLSTVA SLOVENSKEJ REPUBLIKY

ZÁKLADNÉ  PEDAGOGICKÉ  DOKUMENTY

učebného odboru

3663 2  tesár

 

Pre stredné odborné učilištia

 

Schválilo Ministerstvo školstva Slovenskej republiky dňa 21. júna 2004 pod číslom CD - 2004 - 6570/14115 - 14 : 093 s platnosťou od 1. septembra 2004 začínajúc 1. ročníkom

 

MINISTERSTVO ŠKOLSTVA SLOVENSKEJ REPUBLIKY

 

 

CHARAKTERISTIKA UČEBNÉHO ODBORU

 

 

Učebný odbor:

3663 2  tesár

Forma, spôsob a organizácia štúdia:

denné štúdium pre absolventov základnej školy

 

1.   Základné údaje

 

Dĺžka vzdelávania a prípravy:

3 roky

Učebný odbor je určený pre:

- chlapcov

Podmienky na prijatie do učebného odboru:

 - úspešné ukončenie 9. ročníka základnej školy

- zdravotná spôsobilosť

Spôsob ukončenia vzdelávania a prípravy:

záverečná skúška

Doklad o dosiahnutom vzdelaní:

výučný list

Poskytnutý stupeň vzdelania:

- stredné odborné vzdelanie

- klasifikácia stupňov vzdelania podľa ISCED - 3C

Pracovné uplatnenie absolventa:

- v stavebných dodávateľských firmách vykonávajúcich  tesárske, debniace, lešenárske, montážne a kopáčske práce vrátane opráv a to pri výrobe aj obnove stavieb

Nadväzná odborná príprava:

- nadstavbové štúdium v odbore 3659 4 stavebníctvo

 

      2.   Charakteristika obsahu vzdelávania a prípravy

 

Učebný odbor pripravuje absolventa so širokým všeobecnovzdelávacím základom, s odbornými teoretickými vedomosťami a praktickými zručnosťami tak, aby bol schopný samostatne vykonávať odborné činnosti spojené s ručným a strojovým opracovaním dreva a materiálov nahrádzajúcich drevo, ručným opracovaním kovov, plastov a sadrokartónu. Súčasťou prípravy je tiež zhotovovanie, montáž a demontáž drevených tesárskych konštrukcií. Absolventi získajú vedomosti a zručnosti potrebné pri výrobe, nastavovaní a montáži drevených a ľahkých  kovových lešení, plošín a výťahových šachiet, debnení, pri vynášaní, rysovaní a vyväzovaní krovov rôznych druhov a tvarov šikmých striech a pri vykonávaní prehliadok stavu tesárskych konštrukcií, pri ich údržbe a opravách.

Absolventi, ktorí úspešne vykonajú záverečnú skúšku sa uplatňujú v stavebných dodávateľských firmách, vo výrobe stavebných dielcov a v drevospracujúcom priemysle.

- všeobecné vzdelávanie dáva predpoklady pre lepšiu adaptabilitu v praxi, pre permanentné vzdelávanie a prípadné nadstavbové štúdium. Obsah učiva všeobecnovzdelávacích predmetov je usporiadaný vo vzťahu k odborným predmetom vzhľadom na celkový rozvoj osobnosti žiaka i profesionálnu pripravenosť žiaka. Spoločenskovedné predmety umožňujú absolventovi orientovať sa vo všeobecne ľudských, občianskych, spoločenských i filozofických otázkach a matematicko-prírodovedné predmety dotvárajú jeho vzťah k reálnemu svetu i k životnému prostrediu.

- odborné vzdelávanie tvorí základ profilu absolventa. Umožňuje absolventovi získať vedomosti z odborných predmetov, ktoré sú doplnené základnými ekonomickými, ekologickými, technickými a technologickými poznatkami. Zároveň mu umožňuje získané vedomosti aplikovať v praxi, pri riešení praktických problémov a vykonávaní praktických úkonov v profesii. Praktické vzdelávanie je zamerané na osvojovanie a upevňovanie zručností a  spôsobilostí žiakov uvedených v profile absolventa.

 

3.   Zdravotné požiadavky na uchádzača

 

       Do učebného odboru môžu byť prijatí chlapci zdraví, schopní fyzicky pracovať vo výškach i v nepriaznivom počasí.

       Uchádzač musí byť bez porúch nosného a pohybového systému, najmä bez postihnutia chrbtice, dolných končatín, vrátane stavu po kongenitálnej luxácii alebo prekonanom reumatizme a horných končatín, ktoré obmedzujú funkciu veľkých a drobných kĺbov.

       Nemá mať chronické ochorenie dýchacích ciest, záchvatové ochorenia, nervové ochorenia obmedzujúce pohybovú koordináciu a závraty. Uchádzač musí mať dobrý sluch a zrak.

       Do učebného odboru môžu byť prijatí len uchádzači, ktorých zdravotnú spôsobilosť posúdil a písomne potvrdil

       dorastový lekár.

 

4.  Požiadavky na bezpečnosť, ochranu zdravia a hygienu práce

 

     Neoddeliteľnou súčasťou teoretického a praktického vyučovania je problematika bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ochrany proti požiarom a hygieny práce.

     Požiadavky vychádzajú zo všeobecne platných predpisov, nariadení a vyhlášok a sú neoddeliteľnou  súčasťou teoretického a praktického vyučovania. V priestoroch určených na vyučovanie žiakov treba vytvoriť podmienky podľa platných právnych predpisov- zákonov, vyhlášok, nariadení, vykonávacích predpisov a noriem pre zabezpečenie bezpečnosti, ochrany zdravia, hygieny práce a ochrany  pred požiarmi. Je nevyhnutné poučiť a dôkladne oboznámiť žiakov s platnými predpismi o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci, s protipožiarnymi predpismi s osobitným dôrazom pri vyučovaní odborného výcviku. Nácvik a precvičovanie činností, ktoré zodpovedajú zakázaným prácam pre mladistvých, podľa príslušného  rezortného zoznamu, môžu žiaci vykonávať iba v rozsahu určenom učebnými osnovami a v prítomnosti odborného dozoru  Ak to vyžaduje charakter činnosti, učebné osnovy určia podmienky vyučovania z hľadiska bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a hygieny práce, pri ktorých sa môže výučba žiakov uskutočňovať.  

Základné podmienky bezpečnosti a ochrany zdravia  pri práci sú:

   1. dôkladné oboznámenie žiakov s predpismi o bezpečnosti a ochrane zdravia pri  práci, s protipožiarnymi predpismi

       a s technologickými postupmi,

   2. používanie technického vybavenia, ktoré zodpovedá bezpečnostným a protipožiarnym predpisom,

   3. používanie osobných ochranných pracovných prostriedkov podľa platných predpisov a vykonávanie stanoveného

      dozoru.

Dozor vyžaduje sústavnú prítomnosť osoby poverenej vedením praktického vyučovania  žiakov na pracovisku. V prípade, že osoba poverená vedením praktického vyučovania   zrakovo neobsiahne súčasne všetky pracovné miesta, je povinná žiakov  sústavne   kontrolovať.

Stály dozor predpokladá trvalú prítomnosť osoby poverenej vedením praktického    vyučovania žiakov na ich pracovisku.

Priamy dozor vyžaduje trvalú prítomnosť osoby poverenej vedením praktického vyučovania žiakov na ich pracovisku. Všetky pracovné miesta musí osoba poverená  priamym dozorom zrakovo obsiahnuť z takého miesta a vzdialenosti, aby mohla po predchádzajúcej inštruktáži bezprostredne zasiahnuť v prípade porušenia bezpečnostných predpisov a pracovných pokynov pri ohrození zdravia.

 

Schválilo Ministerstvo školstva Slovenskej republiky dňa 21. júna 2004 pod číslom CD - 2004 -6570/14115 - 14 : 093 s platnosťou od 1. septembra 2004 začínajúc 1. ročníkom.

 

 

MINISTERSTVO ŠKOLSTVA SLOVENSKEJ REPUBLIKY

 

 

profil absolventa

 

 

Učebný odbor:

3663 2 tesár

Forma, spôsob a organizácia štúdia:

denné štúdium pre absolventov základnej školy

 

1.  Celková charakteristika absolventa

 

-      absolvent učebného odboru tesár je kvalifikovaný odborný zamestnanec schopný samostatne pracovať a má príslušné vedomosti a zručnosti v danom odbore. Je schopný  orientovať sa v projektovej dokumentácii, pozná vlastnosti stavebných materiálov a vie správne voliť technologické postupy prác, samostatne vykonávať odborné tesárske práce, ručne i strojovo opracovávať drevo, kovy, plasty a sadrokartón, zhotovovať a rozoberať lešenia, debnenia a nosné tesárske konštrukcie, ako napr. rampy, lávky, konštrukcie striech a drevených stropov.

-      pre kvalifikovaný výkon odborných činností je absolvent telesne a duševne spôsobilý, má široký odborný profil s potrebným všeobecným vzdelaním. Je adaptabilný aj v príbuzných odboroch, schopný nadobudnuté vedomosti a praktické zručnosti aplikovať pri riešení úloh a problémov, vie pracovať samostatne i v tíme, je schopný naďalej  sa vzdelávať, trvalo sa zaujímať o vývoj stavebných materiálov a technológií, ovládať dôležité manuálne zručnosti, konať v súlade s právnymi normami spoločnosti. Je schopný v práci uplatňovať moderné metódy, technológie a štýl práce, logické myslenie, samostatnosť, zodpovednosť a iniciatívu, vie sa orientovať v ostatných oblastiach stavebníctva.

    -  absolvent učebného odboru je pripravený v prípade záujmu pokračovať v nadstavbovom     štúdiu v študijnom

    odbore 3659 4 stavebníctvo,

    -  absolvent je po niekoľkomesačnej praxi pripravený samostatne vykonávať činnosti     v povolaniach tesár, lešenár

    a tiež vykonávať jednoduché murárske, betonárske, maliarske,     izolatérske a stavebno-montážne práce.

 

2.       Absolvent  učebného odboru spĺňa tieto požiadavky

 

2.1      V oblasti všeobecného vzdelania

Absolvent má:

-         ovládať potrebnú slovnú zásobu, vyjadrovanie sa v ústnom a písomnom prejave v materinskom jazyku;

-         poznať slovenskú a svetovú literatúru pre deti, mládež i dospelých;

-         poznať orientáciu v dejinách slovenského národa a svetových dejinách;

-        ovládať jeden svetový jazyk na takej úrovni, ktorá mu umožňuje bežnú jazykovú komunikáciu s cudzincami

      a jeho používanie pri vykonávaní profesie;

-         mať pasívnu znalosť jedného, príp. dvoch ďalších svetových jazykov;

-         ovládať základy stredoškolskej matematiky a prírodovedných predmetov

-         poznať základy ekologických zákonitostí v prostredí a integrácie človeka a prostredia;

-         poznať anatómiu ľudského tela a potreby telesného pohybu a kultúry ako nevyhnutného predpokladu pre výkon povolania;

-         poznať základy psychológie, sociológie a medziľudskej komunikácie.

-         mať znalosti z vývoja ľudskej spoločnosti a spoločenskej výroby

-         chápať úlohu práva v spoločnosti, zmysel občianskych práv a povinností a vedieť ich uplatňovať v každodennom živote

-         ovládať základy práce s informačnou technikou

 

2.2      V oblasti odborného vzdelania

 

2.2.1   Požadované vedomosti

 Absolvent   má:

- poznať stavebné výkresy, jednoduché tesárske náčrty, schémy a čítať výkresovú dokumentáciu

- poznať jednotlivé stavebné konštrukcie a ich účel, materiály a spojovacie prostriedky

- poznať technologické postupy ručného a strojového opracovania dreva a kovov

- poznať technologický postup zhotovovania tesárskych spojov, jednoduchých výrobkov z dreva, vyhotovenia drevených konštrukcií krovov, stropov a podláh

- absolventov základnej školyať technologické postupy a bezpečnostné predpisy pre montáž a demontáž rôznych druhov lešení

- poznať účel a druhy debnenia, technologické postupy debnenia a oddebnenia

- poznať predpisy o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci, požiarnej ochrany a základy ochrany životného prostredia

- chápať základné poznatky o súčasnom vývoji vedy a techniky, základoch automatizácie a výpočtovej techniky

- poznať tesárske práce súvisiace s rekonštrukčnými prácami

- vedieť zásady a technologické postupy zhotovenia výdrev rýh a výkopov i podporných  

            konštrukcií budov

 

2. 2.2  Požadované zručnosti

 Absolvent  vie:

- ukladať, označiť a uskladniť drevo a výrobky z dreva,

- vymeriavať a zakladať jednoduché tesárske konštrukcie, urobiť jednoduché výpočty súvisiace s odborom,

- používať a voliť správne technologické postupy, nástroje, stroje a náradie pri opracovaní dreva a kovov,

- opracúvať drevo ručne a strojovo,

          - zhotoviť spoje pomocou drevených aj kovových spojovacích prostriedkov a lepidiel           

          - zhotovovať tesárske spoje pri jednoduchých a pomocných tesárskych konštrukciách,

          - podľa výkresovej dokumentácie zhotoviť tesárske konštrukcie a menej náročné  stolárske konštrukcie,

- zhotovovať debnenie stavebných konštrukcií, montáž a demontáž lešenia a ohradenia,

- rozmerať a zhotoviť drevené krovy tesársky viazané, latovanie a debnenie pod krytiny

- položiť jednoduché krytiny

- zhotoviť jednoduché rebríky a rebríkové schody

- opraviť porušené tesárske konštrukcie

- správne používať malú mechanizáciu pri zhotovovaní tesárskych konštrukcií,

- uplatňovať predpisy o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci, o hygiene pri práci a zaobchádzať s protipožiarnym zariadením.

 

2.3     Požadované osobnostné predpoklady, vlastnosti a schopnosti

Absolvent má :

        - samostatné praktické myslenie

   - svedomitosť, zodpovednosť, dôslednosť

   - sústredenosť a sebadisciplína

   - technické schopnosti a predstavivosť

   - zmysel pre presnosť a konštrukčné detaily

   - dodržiavanie pracovnej a technologickej disciplíny

   - rýchlosť a kvalita pracovných úkonov

   - schopnosť pracovať vo výške

   - manuálna zručnosť, primeraná telesná obratnosť

   - koordinácia pohybov

   - vytrvalosť a odolnosť voči pracovnej záťaži

   - tolerancia nepohodlia, vykonávanie opakovaných úloh

   - schopnosť spolupracovať

 

 

Schválilo Ministerstvo školstva Slovenskej republiky dňa 21. júna 2004 pod číslom CD - 2004 - 6570/14115 - 14 : 093 s platnosťou od 1. septembra 2004 začínajúc 1.ročníkom.