MINISTERSTVO ŠKOLSTVA SLOVENSKEJ REPUBLIKY

 

ZÁKLADNÉ  PEDAGOGICKÉ  DOKUMENTY

 

učebného odboru

3355 2  stolár 

Pre stredné odborné učilištia

 

Schválilo Ministerstvo školstva Slovenskej republiky dňa 5. novembra 2001 pod číslom 2869/2001-42 s platnosťou od 1. septembra 2002,  začínajúc 1. ročníkom.

 

 

Súčasne sa týmto pozastavuje k 1. 9. 2002 platnosť základných pedagogických dokumentov schválených  MŠ SSR  dňa 15.12.1986 pod číslom  10663/1986-221 s platnosťou od  1. 9. 1987 začínajúc 1. ročníkom, s výnimkou ukončenia vyučovacieho procesu u započatých ročníkov.

 
 

MINISTERSTVO ŠKOLSTVA SLOVENSKEJ REPUBLIKY

 

CHARAKTERISTIKA UČEBNÉHO ODBORU

 

Učebného  odboru :  3355 2  stolár

Forma a typ štúdia    :  denné štúdium absolventov ZŠ 

 

 

1.        Základné údaje

 

      Dĺžka vzdelávania a prípravy     :  3 roky

 

       Odbor je určený pre                          :    chlapcov a dievčatá

 

       Podmienky na prijatie do odboru      :    a)  úspešné ukončenie 9.ročníka ZŠ

                                                                       b)  zdravotná spôsobilosť

 

       Spôsob ukončenia prípravy               :    záverečná skúška

 

       Doklad o dosiahnutom vzdelaní         :   výučný list

 

       Poskytnutý stupeň vzdelania             :   stredné odborné vzdelanie

 

Pracovné uplatnenie absolventa      : absolvent je pripravený vykonávať kvalifikované robotnícke činnosti v oblasti výroby nábytku a stavebno - stolárskych  výrobkov v sériovej alebo individuálnej výrobe

 

Nadväzná odborná príprava            : po úspešnom vykonaní záverečnej skúšky sa  absolvent  môže  uchádzať o štúdium v nadstavbovom    študijnom odbore pre   absolventov    trojročných    učebných odborov nadväzujúcich na predchádzajúcu prípravu v SOU a získať úplné stredné odborné vzdelanie

 

 

2.  Charakteristika obsahu vzdelávania a prípravy

 

2.1  Všeobecná zložka vzdelávania

 

Absolvent učebného odboru stolár má základné vedomosti zo slovenského jazyka a literatúry. Má potrebnú  slovnú zásobu a vyjadrovaciu schopnosť v ústnom a písomnom prejave. Pozná vybrané diela svetovej literatúry. Má poznatky z dejín slovenského národa a významných období svetových dejín. Má potrebné znalosti základov stredoškolskej matematiky, prírodovedných predmetov a informatiky.  Pozná základy vývoja ľudskej spoločnosti a spoločenskej výroby.

 

 2.2      Odborná zložka vzdelávania

 

Učebný odbor stolár je široko koncipovaným odborom. Absolvent ovláda technologickú prípravu výroby nábytku a stavebno-stolárskych výrobkov. Je schopný čítať technické výkresy, zobrazovať a označovať materiály na výkresoch. Získa vedomosti a poznatky o stavbe dreva, jeho vlastnosti a použitie. Pozná základné súvislosti technológie  s ekonomikou výroby. Absolvent je pripravený pracovať na základných drevoobrábacích strojoch. Dokáže dodržiavať pracovnú a technologickú disciplínu.

 

       2.3   Praktická zložka prípravy

 

Absolvent je schopný zhotoviť jednoduchý nábytkársky a stvavebno-stolársky  výrobok, vie zvoliť správny spôsob ich dokončenia s dôrazom na hospodárske využitie materiálov. Po príslušnej praxi  vie podľa technologickej dokumentácie zhotoviť aj náročnejšie druhy nábytkárskych dielcov a stavebno-stolárskych výrobkov. Vie spracovať polotovary na báze dreva, plastov, kovov a pomocných materiálov. Ovláda prácu s ručnými alebo mechanizovanými nástrojmi a na všetkých druhoch drevoobrábacích strojov (napr. pílach, frézovačkách,  hobľovačkách). Vie obsluhovať, nastavovať stroje a vykonávať základnú údržbu drevoobrábacích strojov. Ďalej ovláda remeselné stolárske práce vrátane opravárenských služieb, úprav a nastavovania výrobných zariadení.

 

3.   Zdravotné požiadavky

 

Do učebného pomeru môžu byť prijatí chlapci a dievčatá bez porúch obmedzujúcich funkciu nosného a pohybového systému  sťažujúcich dlhšie státie, ako sú porucha chrbtice, dolných končatín (ťažšieho charakteru), horných končatín a ochorenie veľkých a malých kĺbov sťažujúcich funkčnú zdatnosť rúk. Chybou je aj chronické a alergické ochorenie kože, najmä rúk, tváre a dýchacích ciest. Uchádzač nesmie trpieť ani na dekompenzované a subkompenzované záchvatové stavy, nervové choroby sprevádzané drobnými a väčšími poruchami funkcií a koordinácie.

Uchádzači nesmú mať závažnejšie poruchy sluchu  (vyžadovaná sluchová ostrosť 3 m pre obojstranný šepot), ani poruchy zraku  (zraková ostrosť musí byť aspoň 5/5 do blízka J. Č. 1, ďalekozrakosť s prípadnou korekciou, s astigmatizmom do 1,0 cyl D, bez  vnútroočných zmien disponujúcich s odklopením sietnice). Nesmú sa vyskytovať ani poruchy farbocitu.

Do učebného pomeru môžu byť prijatí len mladiství, ktorých zdravotnú spôsobilosť  posúdil a písomne potvrdil dorastový lekár. V prípade ZPS v súlade so stanoviskom Posudkovej komisie sociálneho zabezpečenia.

 

4.      Požiadavky na bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci  a bezpečnosť práce

 

Neoddeliteľnou súčasťou teoretického a praktického vyučovania je problematika  bezpečnosti  a ochrany zdravia pri práci, požiarnej ochrany a hygieny práce.

Vo výchovno-vzdelávacom procese musí výchova k bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci vychádzať z platných právnych predpisov – zákonov, vykonávacích vládnych nariadení, vyhlášok a noriem.

Výklad musí smerovať od všeobecného ku konkrétnemu, t. j. špecifickému pre učebný odbor.

V priestoroch určených na vyučovanie žiakov treba podľa platných predpisov utvoriť podmienky na zabezpečenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci.

Nácvik a precvičovanie činností, ktoré zodpovedajú prácam zakázaným mladistvým príslušným rezortným zoznamom, môžu žiaci vykonávať pri výučbe len v rozsahu určenom   učebnými osnovami. Ak to vyžaduje charakter činnosti, určí učebná osnova z hľadiska bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a hygieny práce podmienky, za ktorých sa môže výučba žiakov uskutočňovať.

 

 

      Pod základnými podmienkami bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci sa rozumie:

1. dôkladné oboznámenie sa s predpismi o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci, s protipožiarnymi predpismia s technologickými postupmi,

2.       používanie technického vystrojenia, ktoré zodpovedá bezpečnostným a protipožiarnym  predpisom,

3.    používanie osobných ochranných pracovných prostriedkov podľa platných predpisov,

4.    vykonávanie stanoveného dozoru.

 

D o z o r   vyžaduje stanovenú prítomnosť osoby poverenej vedením praktického vyučovania žiakov na ich pracovisku. V prípade, že osoba poverená vedením praktického vyučovania neobsahuje zrakovo súčasne pracovné miesta, musí žiakov sústavne kontrolovať.

 

S t á l y   d o z o r    predpokladá trvalú prítomnosť osoby poverenej vedením praktického vyučovania žiakov na ich pracovisku.

 

P r i a m y   d o z o r   vyžaduje trvalú prítomnosť osoby poverenej vedením praktického vyučovania žiakov na ich pracovisku.

 

Všetky pracovné miesta musí osoba poverená dozorom zrakovo obsiahnuť z takého miesta a vzdialenosti, aby mohla po predchádzajúcej inštruktáži bezprostredne zasiahnuť v prípade porušenia bezpečnostných predpisov a pracovných pokynov pri ohrození zdravia.

 

 

Schválilo Ministerstvo školstva Slovenskej republiky dňa 5. novembra 2001 pod číslom 2869/2001-42 s platnosťou od 1. septembra 2002, začínajúc 1. ročníkom.

 

 

MINISTERSTVO ŠKOLSTVA SLOVENSKEJ REPUBLIKY

 

PROFIL   ABSOLVENTA

 

 

Učebného odboru  :    3355 2  stolár

Forma štúdia         :    denné štúdium  absolventov ZŠ

 

 

1.        Celková charakteristika absolventa

 

Absolvent učebného odboru stolár je kvalifikovaný robotník, schopný uplatniť sa  vo výrobných činnostiach nábytkárskej a stavebno-stolárskej výroby priemyselného a individuálneho charakteru.

Je schopný čítať technické výkresy, zobrazovať a označovať materiály. Ovláda základné technológie výroby nábytkárskych,  stavebno-stolárskych výrobkov a ďalších výrobkov z dreva. Vie zhotoviť jednoduchý nábytkársky a stavebno-stolársky výrobok. Dokáže dodržiavať pracovnú a technologickú disciplínu. Vie sa orientovať v základných vzťahoch svojho odvetvia výroby k životnému prostrediu a zásadách ochrany pred možnými negatívnymi vplyvmi,  vie dodržiavať pri práci zásady ochrany zdravia, bezpečnosti a hygieny práce a dodržiavať predpisy protipožiarnej ochrany. Má byť schopný posudzovať priame a nepriame vplyvy svojej výrobnej činnosti na životné prostredie, hodnotiť ich a zaujať k nim zodpovedné stanovisko.

Rozsah získaných vedomostí a praktických zručností  mu umožňuje ďalej sa vzdelávať  a dáva mu predpoklady konať cieľavedome a rozhodne v súlade s právnymi normami spoločnosti.

 

2.   Absolvent učebného odboru  stolár  spĺňa tieto požiadavky

 

2.1    Požiadavky na absolventa v oblasti všeobecného vzdelania

 

Absolvent učebného odboru stolár má vedomosti, schopnosti a návyky zamerané na:

-          potrebnú slovnú zásobu a vyjadrovaciu schopnosť v ústnom a písomnom prejave

-          znalosť slovenskej a najvýznamnejšej svetovej literatúry

-         znalosť cudzieho jazyka na úrovni, ktorá  mu  umožní  priamy osobný styk s cudzincami

-          znalosť dejín slovenského národa a významných období svetových dejín

-          znalosť vývoja ľudskej spoločnosti a spoločenskej výroby

-          znalosť základov stredoškolskej matematiky a prírodovedných predmetov a informatiky

 

       2.2  Požiadavky na absolventa v oblasti odborného vzdelania

              2.2.1  Požadované odborné vedomosti

               Absolvent učebného odboru   má poznať:

-   stavbu dreva, jeho fyzikálno – mechanické vlastnosti, chyby dreva a jeho škodcov

-       vlastnosti materiálov používaných v odbore

-       funkciu a technologické možnosti strojov a zariadení

-       jednotnú odbornú terminológiu a symboliku

-       základné technologické postupy a ich aplikácie na jednotlivé typy nábytkárskych,

stavebno-stolárskych výrobkov

-       zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, hygieny práce a ochrany životného

prostredia a požiarnej ochrany

-       kritéria kvality výrobkov z hľadiska výrobných požiadaviek

 

 

              2.2.2   Požadované odborné zručnosti

              Absolvent učebného odboru  má vedieť:

-       čítať technické výkresy, zobrazovať a označovať materiály na výkresoch

-  rozmerať a rozkresliť jednotlivé druhy nábytkárskych a stavebno-stolárskych výrobkov a vypracovať ich dokumentáciu

-       obsluhovať a použiť drevoobrábacie stroje a zariadenia

-       zhotoviť jednoduchý nábytkársky a stavebno-stolársky výrobok aj s jeho montážou

-       ovládať základnú údržbu drevoobrábacích strojov a nástrojov

-       vykonávať robotnícke profesie pri opracovaní dreva

-       zvoliť správny postup výroby jednotlivých výrobkov, ich dokončenie s dôrazom na hospodárne využitie materiálov

-       zvoliť vhodný materiál na konkrétny výrobok

-       vykonať jednoduché sklenárske práce, kompletizovať a osadzovať doplnky a vybavenia vnútorných zariadení

-       dodržiavať pracovnú a technologickú disciplínu

-       hodnotiť a kontrolovať kvalitu vyrobených dielcov a výrobkov

 

Schválilo Ministerstvo školstva Slovenskej republiky dňa 5. novembra 2001 pod číslom 2869/2001-42 s platnosťou od 1. septembra 2002, začínajúc 1. ročníkom