učebného odboru
3661 2 murár
Pre stredné odborné učilištia
„Schválilo Ministerstvo školstva Slovenskej republiky dňa 15. júna 2004 pod číslom CD - 2004 - 6570/14114 - 13:093 s platnosťou od 1. septembra 2004 začínajúc 1. ročníkom“.
MINISTERSTVO ŠKOLSTVA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
CHARAKTERISTIKA UČEBNÉHO ODBORU
Učebný odbor: |
3661 2 murár |
Forma, spôsob a organizácia štúdia: |
denné štúdium pre absolventov základnej školy |
1. Základné údaje
Dĺžka vzdelávania a prípravy: |
3 roky |
Učebný odbor je určený pre: |
chlapcov |
Podmienky na prijatie do učebného odboru: |
- úspešné ukončenie 9. ročníka základnej školy, - zdravotná spôsobilosť |
Spôsob ukončenia vzdelávania a prípravy: |
záverečná skúška |
Doklad o dosiahnutom vzdelaní: |
výučný list |
Poskytnutý stupeň vzdelania: |
- stredné odborné vzdelanie - klasifikácia stupňov vzdelania podľa ISCED - 3C |
Pracovné uplatnenie absolventa: |
v stavebných firmách zaoberajúcich sa výrobou a obnovou stavieb |
Nadväzná odborná príprava: |
možnosti ďalšieho vydelávania v nadstavbovom štúdiu v odbore 3659 4 stavebníctvo |
2. Charakteristika obsahu vzdelávania a prípravy
Učebný odbor 3661 2 murár pripravuje absolventa so širokým všeobecno-vzdelávacím základom, s odbornými teoretickými vedomosťami i praktickými zručnosťami tak, aby bol schopný samostatne vykonávať odborné činnosti spojené s murovaním nosného a výplňového muriva, priečok a komínov, zhotovovaním vnútorných a vonkajších omietok, vykonávaním betonárskych prác, zhotovovaním obkladov a dlažieb, osadzovaním prekladov a výrobkov pridruženej stavebnej výroby, zhotovovaním izolácií proti zemnej vlhkosti, tepelných a zvukových izolácií, vykonávaním údržby, opráv, adaptačných a rekonštrukčných prác a montáží stavebných objektov.
Štúdium je zamerané na prípravu najmä na povolanie murár a vykonávanie niektorých činností obkladača, betonára, omietkára, maliara, izolatéra a montéra suchých stavieb. Absolventi sa uplatňujú v stavebných dodávateľských firmách pri realizácií a obnove bytových, občianskych, priemyselných a poľnohospodárskych stavieb.
- Všeobecné vzdelávanie dáva predpoklady pre lepšiu adaptabilitu v praxi, pre permanentné vzdelávanie i prípadné nadstavbové štúdium. Obsah učiva všeobecno-vzdelávacích predmetov je usporiadaný vo vzťahu k odborným predmetom vzhľadom na celkový rozvoj osobnosti žiaka i profesionálnu pripravenosť žiaka. Spoločensko-vedné predmety umožňujú absolventovi orientovať sa vo všeobecne ľudských, občianskych, spoločenských i filozofických otázkach, prírodovedné predmety dotvárajú jeho vzťah k reálnemu svetu i k životnému prostrediu.
- Odborné vzdelávanie umožňuje absolventovi získať vedomosti z odborných predmetov, ktoré sú doplnené základnými ekonomickými, ekologickými, technickými a technologickými poznatkami. Zároveň mu umožňuje získané vedomosti aplikovať v praxi, pri riešení praktických problémov a vykonávaní praktických úkonov v profesii. Praktické vzdelávanie je zamerané na osvojovanie a upevňovanie zručností a spôsobilostí žiakov uvedených v profile absolventa.
3. Zdravotné požiadavky na uchádzača
Do učebného odboru 3661 2 murár môžu byť prijatí chlapci zdraví a fyzicky zdatní. Uchádzač má byť bez porúch nosného a pohybového systému, ako sú poruchy chrbtice, dolných končatín vrátane stavu po kongenitálnom postihnutí, ploché nohy, varixy a pod. a bez postihnutia horných končatín, čo obmedzuje najmä funkciu veľkých kĺbov. Nemá mať kožné choroby, najmä na rukách, chronické a alergické ochorenia dýchacích ciest, srdcové ochorenia, choroby obličiek a močových ciest a záchvatové stavy, epilepsiu, choroby nervovej sústavy sprevádzané poruchami koordinácie a závratmi. Uchádzač musí mať dobrý sluch a zrak. Požadovaná ostrosť obidvoch očí má byť aspoň 5/15 s prípadnou korekciou +/-4,0D. Prekážajú poruchy priestorového videnia.
Odbor nie je vhodný pre chlapcov so zmenenou pracovnou schopnosťou. Do učebného odboru môžu byť prijatí len uchádzači, ktorých zdravotnú spôsobilosť posúdil a písomne potvrdil dorastový lekár.
4. Požiadavky na bezpečnosť, ochranu zdravia a hygienu práce
Súčasťou teoretického a praktického vyučovania je problematika bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a hygieny práce. Vo výchovno-vzdelávacom procese musí výchova k bezpečnosti a ochrane zdravia vychádzať z platných právnych predpisov – zákonov, nariadení, vykonávacích predpisov a noriem.
V priestoroch určených na vyučovanie žiakov je potrebné utvoriť podľa platných predpisov podmienky na zaistenie bezpečnosti a hygieny práce. Nevyhnutné je poučiť žiakov o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci.
Pod požiadavkami bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci sa rozumie:
- v priestoroch určených na vyučovanie žiakov treba vytvoriť podmienky podľa platných predpisov pre zabezpečenie
bezpečnosti, ochrany zdravia a hygieny práce,
- je nevyhnutné poučiť a dôkladne oboznámiť žiakov s platnými predpismi o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci,
s protipožiarnymi predpismi s osobitným dôrazom pri vyučovaní odborného výcviku,
- nácvik a precvičovanie činností, ktoré zodpovedajú zakázaným prácam pre mladistvých, podľa príslušného rezortného
zoznamu, môžu žiaci vykonávať iba v rozsahu určenom učebnými osnovami a v prítomnosti odborného dozoru,
- ak to vyžaduje charakter činnosti, učebné osnovy určia podmienky vyučovania z hľadiska bezpečnosti a ochrany
zdravia pri práci a hygieny práce, pri ktorých sa môže výučba žiakov uskutočňovať,
Základné podmienky bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci sú:
1. dôkladné oboznámenie žiakov s predpismi o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci,
s protipožiarnymi predpismi a s technologickými postupmi,
2. používanie technického vybavenia, ktoré zodpovedá bezpečnostným a protipožiarnym
predpisom,
3. používanie osobných ochranných pracovných prostriedkov podľa platných predpisov,
4. vykonávanie stanoveného dozoru.
Dozor vyžaduje sústavnú prítomnosť osoby poverenej vedením praktického vyučovania žiakov na pracovisku. V prípade, že osoba poverená vedením praktického vyučovania zrakovo neobsiahne súčasne všetky pracovné miesta, je povinná žiakov sústavne kontrolovať.
Stály dozor predpokladá trvalú prítomnosť osoby poverenej vedením praktického vyučovania žiakov na ich pracovisku.
Priamy dozor vyžaduje trvalú prítomnosť osoby poverenej vedením praktického vyučovania žiakov na ich pracovisku. Všetky pracovné miesta musí osoba poverená priamym dozorom zrakovo obsiahnuť z takého miesta a vzdialenosti, aby mohla po predchádzajúcej inštruktáži bezprostredne zasiahnuť v prípade porušenia bezpečnostných predpisov a pracovných pokynov pri ohrození zdravia.
profil absolventa
Učebný odbor: |
3661 2 murár |
Forma, spôsob a organizácia štúdia: |
denné štúdium pre absolventov základnej školy |
1. Celková charakteristika absolventa
- absolvent učebného odboru 3661 2 murár je kvalifikovaný odborný zamestnanec schopný samostatne pracovať a má príslušné vedomosti a zručnosti v danom odbore. Je schopný orientovať sa v projektovej dokumentácii, pozná vlastnosti stavebných materiálov a vie správne voliť technologické postupy prác, murovať nosné a výplňové murivo, zhotovovať vnútorné a vonkajšie omietky, jednoduché obklady a dlažby, vykonávať betonárske práce, zhotovovať izolácie proti vode a zemnej vlhkosti, tepelné a zvukové izolácie, vykonávať údržbu, opravy a rekonštrukcie stavieb, osadzovať výrobky pridruženej stavebnej výroby a vykonávať jednoduché stavebno-montážne práce ,
- pre kvalifikovaný výkon odborných činností má potrebné všeobecné vzdelanie a široký odborný profil, ktorý sa zakladá na solídnej báze široko orientovaného všeobecného vzdelania s prepojením na integrovaný základ budúcej profesie;
- cieľom štúdia je zvýšiť objem všeobecnovzdelávacej zložky vzdelania a intenzitu odbornej prípravy;
- absolvent má byť dostatočne adaptabilný aj v príbuzných odboroch, schopný aplikovať nadobudnuté vedomosti a zručnosti pri samostatnom riešení pracovných problémov, cieľavedome, rozvážne a rozhodne konať. Má byť schopný pracovať v tíme, aktívne sa podieľať na organizácii a riadení pracoviska, sústavne sa vzdelávať, trvalo sa zaujímať o vývoj stavebných materiálov a technológii, poznať dôležité manuálne zručnosti, konať v súlade s právnymi normami spoločnosti, zásadami vlastenectva, humanizmu a demokracie. Je schopný v práci uplatňovať moderné metódy, technológie a štýl práce, logické myslenie, samostatnosť, zodpovednosť a iniciatívu;
- absolvent učebného odboru je pripravený na nadstavbové štúdium v študijnom odbore 3659 4 stavebníctvo, dennou, večernou alebo externou formou;
- absolvent je po niekoľkomesačnej praxi pripravený samostatne vykonávať činnosti v povolaniach murár, omietkár, betonár, izolatér a montér suchých stavieb.
2. Absolvent učebného odboru spĺňa tieto požiadavky
2.1 V oblasti všeobecného vzdelania
Absolvent má:
- ovládaťpotrebnú slovnú zásobu, vyjadrovanie sa v ústnom a písomnom prejave v štátnom jazyku;
- poznať slovenskú a svetovú literatúru pre deti, mládež i dospelých;
- mať orientáciu v dejinách slovenského národa a svetových dejín;
- ovládať jeden svetový jazyk na takej úrovni, ktorá mu umožňuje bežnú jazykovú komunikáciu s cudzincami a jeho
používanie pri vykonávaní profesie;
- ovládať základy stredoškolskej matematiky a prírodovedných predmetov;
- poznať základy ekologických zákonitostí v prostredí a integrácie človeka a prostredia;
- poznať anatómiu ľudského tela a potreby telesného pohybu a kultúry ako nevyhnutného predpokladu pre výkon
povolania;
- chápať základy psychológie, sociológie a medziľudskej komunikácie;
- mať znalosti z vývoja ľudskej spoločnosti a spoločenskej výroby;
- chápať úlohu práva v spoločnosti, zmysel občianskych práv a povinností a vedieť ich uplatňovať v každodennom živote;
- ovládať základy práce s výpočtovou technikou.
2.2 V oblasti odborného vzdelania
2.2.1 Požadované vedomosti
- poznať základnú odbornú terminológiu používanú v stavebnej praxi,
- poznať základné úlohy odvetvia a odboru,
- poznať hlavné časti objektov pozemných stavieb,
- poznať stavebné a technické výkresy, skice, schémy a pracovné návody
- poznať orientáciu v normách,
- poznať pravidlá zobrazovania v pravouhlom premietaní a spôsoby zobrazovania jednotlivých konštrukčných prvkov,
- poznať druhy, vlastnosti a použitie stavebných materiálov a ich prvkov, stanovenie ich množstva potrebného pre jednotlivé druhy prác,
- poznať spôsoby manipulácie, dopravy a skladovania stavebných materiálov,
- poznať zásady statického spolupôsobenia zvislých a vodorovných nosných konštrukcií,
- poznať pracovné náradie, nástroje a pomôcky používané pri stavebných prácach a pri montáži sadrokartónových
systémov,
- poznať prípravu, organizáciu a zabezpečenie pracoviska,
- poznať väzby tehlového, tvarovkového, kvádrového a zmiešaného muriva,
- poznať technologické postupy a princípy murovania múrov, pilierov, komínov a klenieb, omietania, zhotovenia
obkladov a dlažieb,
- poznať podstatu výroby, dopravy, uloženia a ošetrovania betónu a oceľobetónu,
- poznať spôsoby ručného opracovania dreva, kovov a plastov,
- poznať základné technologické postupy maliarskych a natieračskych prác,
- poznať technologické postupy pri ručnom a strojovom omietaní povrchov stavebných konštrukcií,
- poznať zásady zhotovovania jednoduchých izolácií proti vode a vlhkosti,
tepelných a zvukových izolácií,
- poznať technologické postupy a princípy osadzovania výrobkov pridruženej stavebnej výroby,
- poznať technologické postupy a princípy údržby, rekonštrukcií, adaptácií a opráv stavebných objektov,
- poznať montáž ľahkých kovových konštrukcií
- poznať vývoj stavebných slohov a starostlivosť o stavebné pamiatky,
- poznať zásady hospodárneho využívania energie a zverených materiálových hodnôt,
- poznať základné pojmy spojené s ekonomikou podniku, drobným podnikaním a zakladaním firmy,
- poznať základy práce v oblasti informatiky v odbore,
- poznať zásady ochrany životného prostredia pri vykonávaní stavebnej činnosti.
2.2.2 Požadované zručnosti
Absolvent vie:
- orientovať sa v technickej a projektovej dokumentácii stavieb,
- zhotovovať jednoduché technické náčrty a skice,
- ovládať potrebné výpočty týkajúce sa danej stavby a vyplývajúce z jeho náplne práce,
- ovládať prípravu, používanie a udržiavanie vhodných pracovných prostriedkov a drobnú mechanizáciu podľa
špecifikácie,
- ovládať rozmeriavanie, právne založenie a osadenie stavebných prvkov a konštrukcií podľa výkresovej
dokumentácie,
- ovládať technologické postupy a pracovné metódy,
- murovať nosné a výplňové múry, priečky, stĺpy a piliere, komíny a klenby z rôznych stavebných materiálov;
- zhotovovať vnútorné a vonkajšie omietky s rôznou povrchovou úpravou z tradičných materiálov aj suchých
omietkových zmesí,
- vykonávať základné maliarske a natieračské práce,
- vykonávať jednoduché betonárske práce pri zhotovovaní konštrukcií z prostého betónu a oceľobetónu,
- strihať, ohýbať, ukladať a viazať oceľovú výstuž do priemeru 10 mm,
- zhotovovať a rozoberať drevené debnenia jednoduchých konštrukčných prvkov
- zhotovovať jednoduché izolatérske práce proti vode a vlhkosti, tepelné a zvukové izolácie na vodorovných,
zvislých a šikmých konštrukciách,
- zhotovovať cementové potery, mazaniny a podkladové betóny,
- zhotovovať tehlové, kamenné, terazzové a keramické dlažby a obklady, zámkovú dlažbu
- klásť drenážne rúrky,
- ručne opracovávať drevo, kovy a plasty,
- osadzovať preklady, nosníky, parapetné dosky, okná, zárubne, zábradlia, konzoly a ostatné výrobky pridruženej
stavebnej výroby,
- pripravovať a montovať oceľové nosné profily priečok a podhľadov,
- zhotoviť montáž obkladov stien sadrokartónovými doskami a ich povrchové úpravy,
- vykonať montáž podkrovia na kovovú i drevenú konštrukciu,
- zhotoviť zatepľovací systém fasád budov vrátane povrchovej úpravy
- montovať, demontovať a udržiavať jednoduché lešenie a ľahké vonkajšie lešenia,
- vykonávať jednoduché búracie práce,
- vykonávať údržbu a opravy opotrebovaných častí stavebných konštrukcií, rekonštrukcie a adaptácie novodobých
a historických objektov a stavebných montáží
- vykonávať dokončovacie práce na stavbe, upratovať pracovisko od zbytkov materiálov a odpadkov,
- robiť jednotlivé druhy kontrolnej činnosti, hľadať spôsoby odstránenia výrobných chýb,
- uvedomovať si zodpovednosť za výsledky svojej činnosti, dodržiavanie technologických postupov, rešpektovanie
pracovného poriadku a nutnosť spolupráce s ostatnými zamestnancami,
- orientovať sa v podnikateľskom prostredí,
- chrániť jestvujúci porast a vodné zdroje počas výstavby,
- vykonávať terénne úpravy podľa technickej dokumentácie a požiadaviek na ochranu
životného prostredia,
- dodržiavať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia, hygieny práce a ochrany proti požiarom pri práci,
- využívať ochranné pomôcky a zariadenia,
- zaobchádzať s protipožiarnym zariadením
- dodržiavať pracovný poriadok a zásady správania sa v kolektíve spoluzamestnancov.
2.3 Požadované osobnostné predpoklady, vlastnosti a schopnosti
- empatiou, toleranciou a prosociálnym správaním,
- komunikatívnosťou, priateľskosťou,
- trpezlivosťou, vytrvalosťou a flexibilitou,
- schopnosťou spolupráce, spoľahlivosťou, presnosťou,
- primeraným sebaodhadom, sebadisciplínou, diskrétnosťou a zodpovednosťou,
- kultivovaným vystupovaním a správaním,
- odolnosťou voči záťaži,
- adaptabilnosťou na zmenu podmienok jednotlivých pracovísk,
- schopnosťou prechádzať z jednej činnosti na inú,
- telesnou obratnosťou, pohyblivosťou a manuálnou zručnosťou,
- vytrvalosťou a ostražitosťou v práci,
- toleranciou nepohodlia a schopnosťou pracovať v nepohodlnej polohe,
- samostatnosťou, dôslednosťou, vytrvalosťou, vynaliezavosťou, pozornosťou a opatrnosťou,
- zmyslom pre detail a poriadok,
- priestorovou a plošnou predstavivosťou ,
- zmyslom pre súmernosť a citom pre vodorovnú a zvislú rovinu ,
- manuálnou zručnosťou, vykonávaním presnej práce rukami,
- organizačnými schopnosťami,
- estetickým citom,
- citlivým vzťahom k živej prírode.
Schválilo Ministerstvo školstva Slovenskej republiky dňa 15. júna 2004 pod číslom CD – 2004 – 6570/14114 –13 : 093 s platnosťou od 1. septembra 2004 začínajúc 1. ročníkom.