MINISTERSTVO ŠKOLSTVA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
učebný plán
Učebný odbor: |
3678 2 inštalatér |
Forma, spôsob a organizácia štúdia: |
denné štúdium absolventov základnej školy |
Kategórie a názvyvyučovacích predmetov |
Počet týždenných vyučovacích hodín v ročníku |
|||
1. |
2. |
3. |
Spolu |
|
Všeobecnovzdelávacie predmety |
11 |
10 |
7 |
28 |
slovenský jazyk a literatúra |
1 |
1,5 |
2 |
4,5 |
cudzí jazyk a)b) |
2 |
2 |
2 |
6 |
občianska náuka |
- |
1 |
1 |
2 |
dejepis |
1 |
- |
- |
1 |
etická výchova/náboženská výchova c) |
1 |
1 |
- |
2 |
matematika |
2 |
1 |
1 |
4 |
fyzika |
1 |
2 |
- |
3 |
informatika a) |
1 |
- |
- |
1 |
telesná výchova d) |
2 |
1,5 |
1 |
4,5 |
Odborné predmety |
22 |
21 |
25 |
68 |
ekonomika |
- |
- |
2 |
2 |
odborné kreslenie |
2 |
2 |
1,5 |
5,5 |
materiály |
1 |
- |
- |
1 |
stavebné konštrukcie |
2 |
- |
- |
2 |
technológia |
2 |
4 |
4 |
10 |
odborný výcvik m) |
15 |
15 |
17,5 |
47,5 |
Voliteľné predmety f) |
- |
0 - 2 |
0 - 3 |
0 - 5 |
|
|
|
2 |
|
fyzikálny seminár |
|
|
|
2 |
cvičenia z matematiky |
|
|
|
2 |
úvod do sveta práce |
|
|
|
1 |
odpadové hospodárstvo |
|
|
|
1-2 |
informatika v odbore |
|
|
|
1-2 |
manažment osobných financií |
|
|
|
1 |
grafické informačné systémy |
|
|
|
2 |
suché technológie |
|
|
|
1 |
Rozširujúce hodiny g) |
- |
2 |
3 |
5 |
Spolu |
33 |
33 |
35 |
101 |
Nepovinné predmety h) |
0 - 4 |
0 - 4 |
0 - 4 |
0 – 12 |
ochrana človeka a prírody e) |
|
|
|
|
Poznámky
a) Trieda sa delí na skupiny podľa ods. 1, 2, 3 § 6 Smerníc Ministerstva školstva SSR a Ministerstva zdravotníctva SSR č. 7827/1985 – 21 o stredných školách z 11. júla 1985 (ďalej len Smernice).
b) Vyučuje sa jeden z jazykov: jazyk anglický, nemecký, francúzsky, ruský alebo španielsky
c) Vyučuje sa predmet etická výchova alebo predmet náboženská výchova podľa záujmu žiakov. Na vyučovanie etickej výchovy sa odporúča vytvárať skupiny najviac s počtom 20 žiakov. Predmety sa neklasifikujú, na vysvedčení žiaka a v katalógu sa uvedie „absolvoval/-a“.
d) V predmete telesná výchova možno vyučovať jednu hodinu týždenne aj v popoludňajších hodinách a spájať ju do viachodinových celkov. Súčasťou vyučovania môže byť aj týždenný výchovno - výcvikový kurz v 1. a/alebo 2. ročníku.
e) Povinnou súčasťou výchovy a vzdelávania žiakov stredných škôl v SR je učivo „Ochrana človeka a prírody“ Obsah učiva sa realizuje vo vybraných predmetoch, účelových cvičeniach a v samostatnom kurze na ochranu človeka a prírody. Cvičenia sa uskutočňujú v 1. a 2. ročníku priamo v teréne. Kurz je organizovaný v 3. ročníku a je súčasťou plánu práce školy.
f) Žiaci si môžu podľa záujmu a potrieb vybrať voliteľné predmety v rozsahu vymedzenom pre voliteľné predmety. Štúdium voliteľného predmetu možno po ukončení každého ročníka prerušiť.
g) Rozširujúce hodiny sú prostriedkom na modifikáciu učebného plánu a súčasne na vnútornú a vonkajšiu diferenciáciu štúdia na strednej škole. O ich využití rozhoduje vedenie školy na základe vlastnej koncepcie výchovy a vzdelávania, zohľadňujúc záujmy žiakov a ich rodičov, ako aj priestorové a personálne podmienky školy. Rozširujúce hodiny posilňujú profil žiakov, umožňujú dôkladnejšiu prípravu na záverečné skúšky a prijímacie konanie na ďalšie štúdium. Ďalej umožňujú efektívne využitie medzipredmetových poznatkov na vyššej úrovni. Rozširujúce hodiny možno využiť na posilnenie hodinovej dotácie povinných predmetov a voliteľných predmetov alebo na zaradenie ďalších voliteľných predmetov uvedených v učebnom pláne.
h) Žiak si môže vybrať dva nepovinné predmety, tri nepovinné predmety iba v prípade, ak jedným z týchto predmetov sú športové hry. Na vyučovanie nepovinných predmetov možno vytvárať skupiny žiakov z rôznych tried a ročníkov pri dodržaní Smerníc. Z hľadiska odborno-metodického môže riaditeľ školy povoliť spájanie hodín nepovinných predmetov do viachodinových celkov. Nepovinné predmety sa neklasifikujú, na vysvedčení žiaka a v katalógu sa uvedie „absolvoval/-a“.
i) Riaditeľ školy môže na základe odporúčania predmetovej komisie vykonať v učebnom pláne v prvom ročníku úpravy až do 10% celkového počtu týždenných vyučovacích hodín. Pri týchto úpravách nie je možné zrušiť žiadny vyučovací predmet alebo do skupiny povinných predmetov zaradiť nový povinný predmet.
j) V jednotlivých vyučovacích predmetoch má vyučujúci možnosť upraviť obsah učiva až do výšky 30% v každom ročníku zaradením nových poznatkov, vyplývajúcich z aktuálneho rozvoja vedy a techniky a z potreby prispôsobiť učivo aktuálnym potrebám odboru, trhu práce, regiónu alebo špecifickým potrebám školy. Zmeny v obsahu učiva navrhuje príslušná predmetová komisia.
k) Učivo ekológie a starostlivosti o životné prostredie pri vykonávaní stavebných prác musí byť súčasťou tematických plánov odborných predmetov.
l) Žiaci v každom ročníku absolvujú exkurzie (1 až 2 dni v školskom roku) na prehĺbenie, upevnenie a rozšírenie poznatkov získaných v teoretickom vyučovaní. Exkurzie sú súčasťou výchovno-vzdelávacieho procesu. Ich rozsah a obsah schvaľuje riaditeľ školy v súlade s učebným plánom. Pripravuje a vedie ich učiteľ, ktorého vyučovací predmet najviac súvisí s obsahom exkurzie. Organizácia exkurzií musí byť v súlade so Smernicami.
m) Vyučujúci sú povinní zohľadňovať otázky bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a starostlivosti o životné prostredie.
n) Výučba sa realizuje v 1. a 2. ročníku v rozsahu 33 týždňov, v 3. ročníku v rozsahu 30 týždňov.
o) Neoddeliteľnou súčasťou učebného plánu sú prílohy, v ktorých sú uvedené zoznamy schvaľovacích doložiek učebných osnov ostatných predmetov (všeobecnovzdelávacích, odborných, voliteľných, nepovinných).
Schválilo Ministerstvo školstva Slovenskej republiky dňa 21. júna 2004 pod číslom CD - 2004 - 6570/14111 - 11: 093 s platnosťou od 1. septembra 2004 začínajúc 1. ročníkom.