ZÁKLADNÉ PEDAGOGICKÉ DOKUMENTY
učebného odboru
3678 2 inštalatér
Pre stredné odborné učilištia
Schválilo Ministerstvo školstva Slovenskej republiky dňa 21. júna 2004 pod číslom CD–2004-6570/14111–11:093 s platnosťou
od 1. septembra 2004 začínajúc 1. ročníkom.
CHARAKTERISTIKA UČEBNÉHO ODBORU
Učebný odbor: |
3678 2 inštalatér |
Forma, spôsob a organizácia štúdia: |
denné štúdium absolventov základnej školy |
1. Základné údaje
Dĺžka vzdelávania a prípravy: |
3 roky |
Učebný odbor je určený pre: |
- chlapcov |
Podmienky na prijatie do učebného odboru: |
- úspešné ukončenie 9. ročníka základnej školy - zdravotná spôsobilosť |
Spôsob ukončenia vzdelávania a prípravy: |
záverečná skúška |
Doklad o dosiahnutom vzdelaní: |
výučný list |
Poskytnutý stupeň vzdelania: |
- stredné odborné vzdelanie - klasifikácia stupňov vzdelania podľa ISCED - 3C |
Pracovné uplatnenie absolventa: |
- v stavebných firmách vykonávajúcich inštalácie kúrenia, plynovodov, kanalizácií a rozvodov vody, vrátane opráv |
Nadväzná odborná príprava: |
- nadstavbové štúdium v odbore 2414 4 strojárstvo |
2. Charakteristika obsahu vzdelávania a prípravy
Učebný odbor pripravuje žiakov na kvalifikované vykonávanie odborných činností spojených s montážou, údržbou a opravami vodovodných, odpadových, plynovodných a vykurovacích rozvodov a zariadení a poskytuje stredné odborné vzdelanie. Počas prípravy na povolanie žiaci postupne získavajú vedomosti, zručnosti a návyky pri spájaní rôznych materiálov zváraním, lepením a inými technikami, pri tvarovaní rozvodov, osadzovaní a pripájaní rôznych zariadení, vykonávaní skúšok tesnosti.
Štúdium je zamerané na prípravu najmä na povolanie inštalatér, zvárač (po vykonaní zváračského kurzu) a vykonávanie niektorých činností potrubára, stavebného zámočníka, montéra izolácií potrubí a kotlov. Absolventi sa uplatňujú v stavebných dodávateľských firmách, v prevádzkach kotolní a výmenníkových staníc, v plynárenskom priemysle, v chemickom priemysle a v službách obyvateľom.
- Všeobecné vzdelávanie poskytuje žiakom poznatky zo spoločenských , matematicko-prírodovedných disciplín a z telesnej výchovy.
- Odborné vzdelávanie vytvorí základ profilu absolventa. Učivo odborných predmetov umožňuje žiakom osvojiť si poznatky o podstate a zákonitosti princípov, javov a ich vzájomných vzťahov, poznatky o prírodných, technických, technologických, ekologických, ekonomicko-spoločenských súvislostí a vedie ich k ich uplatňovaniu pri riešení praktických úloh. Súčasťou odborného vzdelávania je praktická príprava, ktorá je zameraná na osvojovanie a upevňovanie zručností a spôsobilostí žiakov uvedených v profile absolventa.
3. Zdravotné požiadavky na uchádzača
Na prijatie do učebného odboru sa vyžaduje dobrý zdravotný stav. Do úvahy prichádzajú len chlapci:
- bez porúch nosného a pohybového systému, ktoré obmedzujú prácu vo vynútených polohách, teda bez postihnutia
chrbtice, dolných a horných končatín,
- nemajú mať chronické a alergické ochorenia kože, najmä rúk, precitlivelosť na mechanické dráždidlá,
- chronické a alergické ochorenia dýchacích ciest, choroby srdca,
- ochorenia uropoetického systému, chronické a recidivujúce zápaly močových ciest,
- nephropatie, ochorenia nervové, najmä choroby sprevádzané poruchami pohybových funkcií a koordinácie,
- prekážkou sú tiež recidivujúce alebo chronické ochorenia uší, otitídy, sinusitídy, poruchy sluchu,
- záchvatové stavy akéhokoľvek pôvodu,
- rovnako sú prekážkou poruchy zraku, ak nie je centrálna zraková ostrosť aspoň jedného oka 5/10 a J.č.2 , zmeny
na očnom pozadí.
Do učebného odboru môžu byť prijatí len tí uchádzači, ktorých zdravotnú spôsobilosť posúdil a písomne potvrdil dorastový lekár.
4. Požiadavky na bezpečnosť, ochranu zdravia a hygienu práce
Požiadavky vychádzajú zo všeobecne platných predpisov, nariadení a vyhlášok a sú neoddeliteľnou súčasťou teoretického a praktického vyučovania. V priestoroch určených na vyučovanie žiakov treba vytvoriť podmienky podľa platných predpisov pre zabezpečenie bezpečnosti, ochrany zdravia a hygieny práce. Je nevyhnutné poučiť a dôkladne oboznámiť žiakov s platnými predpismi o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci, s protipožiarnymi predpismi s osobitným dôrazom pri vyučovaní odborného výcviku. Nácvik a precvičovanie činností, ktoré zodpovedajú zakázaným prácam pre mladistvých, podľa príslušného rezortného zoznamu, môžu žiaci vykonávať iba v rozsahu určenom učebnými osnovami a v prítomnosti odborného dozoru Ak to vyžaduje charakter činnosti, učebné osnovy určia podmienky vyučovania z hľadiska bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a hygieny práce, pri ktorých sa môže výučba žiakov uskutočňovať.
Základné podmienky bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci sú:
1. Dôkladné oboznámenie žiakov s predpismi o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci, s protipožiarnymi predpismi
a s technologickými postupmi.
2. Používanie technického vybavenia, ktoré zodpovedá bezpečnostným predpisom a predpisom na ochranu pred
požiarom.
3. Používanie osobných ochranných pracovných prostriedkov podľa platných predpisov, vykonávanie stanoveného
dozoru.
Dozor vyžaduje sústavnú prítomnosť osoby poverenej vedením praktického vyučovania žiakov na pracovisku. V prípade, že osoba poverená vedením praktického vyučovania zrakovo neobsiahne súčasne všetky pracovné miesta, je povinná žiakov sústavne kontrolovať.
Stály dozor predpokladá trvalú prítomnosť osoby poverenej vedením praktickéh vyučovania žiakov na ich pracovisku.
Priamy dozor vyžaduje trvalú prítomnosť osoby poverenej vedením praktického vyučovania žiakov na ich pracovisku. Všetky pracovné miesta musí osoba poverená priamym dozorom zrakovo obsiahnuť z takého miesta a vzdialenosti, aby mohla po predchádzajúcej inštruktáži bezprostredne zasiahnuť v prípade porušenia bezpečnostných predpisov a pracovných pokynov pri ohrození zdravia.
Schválilo Ministerstvo školstva Slovenskej republiky dňa 21. júna 2004 pod číslom CD - 2004 - 6570/14111 - 11: 093 s platnosťou od 1. septembra 2004 začínajúc 1. ročníkom.
MINISTERSTVO ŠKOLSTVA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
profil absolventa
Učebný odbor: |
3678 2 inštalatér |
Forma, spôsob a organizácia štúdia: |
denné štúdium absolventov základnej školy |
1. Celková charakteristika absolventa
- absolvent učebného odboru je kvalifikovaný odborný zamestnanec schopný samostatne pracovať a má príslušné vedomosti a zručnosti v danom odbore. Je schopný vykonávať montáž, údržbu a opravy jednotlivých rozvodných systémov inžinierskych sietí miestneho, ústredného a diaľkového charakteru a všetkých zariadení, ktoré priamo súvisia s týmito systémami. Vie spájať rôzne materiály zváraním, lepením a inými technikami, ovláda tvarovanie rozvodov, osadzovanie a pripájanie rôznych zariadení podľa predpísanej technickej dokumentácie a vie vykonať predpísané skúšky. Ďalej je oboznámený so základmi murárskych, maliarskych a betonárskych prác, ručným opracovaním dreva, plastov a sadrokartónu.
- pre kvalifikované vykonávanie uvedených činností má absolvent široký odborný profil s potrebným všeobecným vzdelaním, je adaptabilný aj v príbuzných stavebných odboroch, schopný nadobudnuté vedomosti a praktické zručnosti aplikovať pri riešení úloh a problémov, vie sa flexibilne adaptovať v stavebných odboroch, po doplnení vzdelania vie pracovať samostatne aj v tíme, vie si organizovať vlastnú prácu.
2. Absolvent učebného odboru spĺňa tieto požiadavky
2.1 V oblasti všeobecného vzdelania
Absolvent má:
- ovládať potrebnú slovnú zásobu, vyjadrovanie sa v ústnom a písomnom prejave v materinskom jazyku;
- poznať slovenskú a svetovú literatúru pre deti, mládež i dospelých;
- poznať orientáciu v dejinách slovenského národa a svetových dejinách;
- ovládať jeden svetový jazyk na takej úrovni, ktorá mu umožňuje bežnú jazykovú komunikáciu s cudzincami a jeho používanie pri vykonávaní profesie;
- mať pasívnu znalosť jedného, príp. dvoch svetových jazykov;
- ovládať základy stredoškolskej matematiky a prírodovedných predmetov;
- poznať základy ekologických zákonitostí v prostredí a integrácie človeka a prostredia;
- poznať anatómiu ľudského tela a potreby telesného pohybu a kultúry ako nevyhnutného predpokladu pre výkon povolania;
- poznať základy psychológie, sociológie a medziľudskej komunikácie;
- poznať základy vývoja ľudskej spoločnosti a spoločenskej výroby;
- chápať úlohu práva v spoločnosti, zmysel občianskych práv a povinností a vedieť ich uplatňovať v každodennom živote;
- ovládať základy práce s informačnou technikou.
2.2 V oblasti odborného vzdelania
2.2.1 Požadované vedomosti
- poznať základné úlohy odvetvia a odboru;
- poznať základnú odbornú terminológiu používanú v stavebníctve;
- poznať základné pojmy ekonomických zákonitostí a ich prejavov;
- poznať základy podnikateľskej činnosti, rôzne formy podnikania v zmysle platných zákonov;
- poznať stavebné a strojárske výkresy, jednoduché technické náčrty a skice;
- poznať výkresovú časť bežnej projektovej dokumentácie stavieb, materiálové a výkonové normy, schémy
a pracovné návody;
- poznať stavebné materiály, ich vlastnosti, prípravu a použitie;
- poznať pracovné pomôcky, náradie, nástroje, meradlá, pomocné zariadenia a mechanizačné prostriedky aj stroje používané v odbore a ich bežnú údržbu;
- poznať prípravu, organizáciu a zabezpečenie pracoviska;
- poznať matematické, fyzikálne, ekologické a ďalšie zákony dôležité pre riešenie technických problémov v praxi;
- poznať základy technologických postupov murárskych, maliarskych, betonárskych, izolatérskych prác, ručného
opracovania dreva, kovov, plastov a sadrokartónu;
- poznať technologické postupy a pracovné metódy pri inštalačných prácach a spracovaní materiálov;
- poznať funkciu rôznych vodoinštalačných, vykurovacích, klimatizačných systémov a zariaďovacích predmetov;
- poznať palivá, ich vlastnosti a použitie, ako i netradičné zdroje energie;
- poznať fyzikálno - chemické vlastnosti vody, technológiu jej úpravy;
- poznať a dodržiavať zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, hygieny práce
a protipožiarnej ochrany;
- poznať ako zaobchádzať s protipožiarnym zariadením;
- poznať zásady ochrany životného prostredia pri vykonávaní stavebnej činnosti.
2.2.2 Požadované zručnosti
- čítať stavebné výkresy;
- zhotovovať jednoduché technické náčrty a skice;
- vykonávať jednoduché výpočty na danej stavbe, vyplývajúce z jeho náplne práce;
- vybrať a opracovať vhodné materiály vzhľadom k zvoleným pracovným postupom;
- voliť vhodné technologické postupy a organizáciu odborných a pomocných prác;
- hospodárne využívať zverené materiálové hodnoty, šetriť energiu, orientovať sa a používať materiálové a výkonové normy;
- rozlíšiť materiály, prevziať a pripraviť ich pred spracovaním;
- pripravovať, používať a udržiavať vhodné pracovné prostriedky a drobnú
mechanizáciu podľa špecifikácie;
- vykonávať jednoduché betonárske práce, izolatérske práce, murárske, maliarske práce;
- vykonávať priebežnú kontrolu zvislých a vodorovných rovín, výšok a spádov
pri všetkých pracovných činnostiach;
- aplikovať zásady kreslenia zdravotných inštalácií;
- vykonať montáž a demontáž domovej kanalizácie, vymerať, klásť a spájať kanalizačné potrubie;
- montovať vodovodné rozvody, klásť a spájať potrubie pre studenú a teplú vodu;
- vykonať tlakové skúšky tesnosti;
- osadzovať hydranty všetkých druhov, montovať malé vodárne, klásť požiarne
vodovody;
- inštalovať všetky druhy ohrievačov vody;
- montovať a osadzovať armatúry zdravotno – technických zariadení;
- montovať ústredné vykurovanie, osadzovať vykurovacie telesá, expanzné
nádoby a iné súčasti;
- montovať podľa STN domové plynovody, vykonať skúšky tesnosti a reguláciu
plynových spotrebičov;
- aplikovať zákonitosti ekonomiky v pracovnom procese;
- vykonať samostatne montáž v kotolniach, čerpacích a výmenníkových
staniciach;
- vykonávať dokončovacie práce na stavbe týkajúce sa vlastného pracoviska, upratovať stavenisko od zbytkov
materiálov a odpadkov;
- chrániť vodné zdroje;
- dodržiavať zásady a predpisy bezpečnosti práce a ochrany zdravia, hygieny práce, a protipožiarnej ochrany;
- zaobchádzať s protipožiarnym zariadením.
2.3 Požadované osobnostné predpoklady, vlastnosti a schopnosti
- odolnosťou voči záťaži;
- adaptabilnosťou na zmenu podmienok jednotlivých pracovísk;
- schopnosťou prechádzať z jednej činnosti na inú;
- telesnou obratnosťou, pohyblivosťou a manuálnou zručnosťou;
- vytrvalosťou a ostražitosťou v práci;
- citom pre polohu a rovnováhu;
- toleranciou nepohodlia a schopnosťou pracovať v nepohodlnej polohe;
- samostatnosťou, dôslednosťou, vytrvalosťou, vynaliezavosťou, pozornosťou
a opatrnosťou;
- zmyslom pre detail a poriadok;
- schopnosťou spolupracovať a mať dobrý vzťah k spolupracovníkom;
- priestorovou a plošnou predstavivosťou;
- zmyslom pre súmernosť a citom pre vodorovnú a zvislú rovinu;
- manuálnou zručnosťou, vykonávaním presnej práce rukami;
- dobrým hmatom, čuchom, zrakom, rozlišovaním tvarov, farieb a zvukov;
- komunikačnými vlastnosťami a organizačnými schopnosťami;
- samostatnosťou v práci;
- estetickým citom a citlivým vzťahom k živej prírode.
Schválilo Ministerstvo školstva Slovenskej republiky dňa 21. júna 2004 pod číslom CD - 2004 - 6570/14111 - 11:093 s platnosťou od 1. septembra 2004 začínajúc 1. ročníkom.