MINISTERSTVO ŠKOLSTVA SLOVENSKEJ REPUBLIKY

 

UČEBNÝ PLÁN

 

Študijný odbor:

 

3659 4  stavebníctvo

 

Odborné zamerania:

 

3659 4 01 stavebníctvo – výroba stavieb

3659 4 02 stavebníctvo – technické zariadenie budov

3659 4 05 stavebníctvo – podnikanie v stavebníctve

Forma, spôsob

a organizovanie štúdia:

denné nadstavbové štúdium pre absolventov trojročných učebných odborov

           

 

 

Kategórie a názvy

vyučovacích predmetov

Počet týždenných vyučovacích hodín

1.

2.

Spolu

Všeobecnovzdelávacie predmety

10

10

20

slovenský jazyk a literatúra

2

2

4

cudzí jazyk     a) b)

3

3

6

náuka o spoločnosti

1

1

2

matematika

2

2

4

informatika      a) c)

1

1

2

telesná výchova      d)

1

1

2

Odborné predmety

1

1

2

ekonomika a riadenie

1

1

2

podľa odborného zamerania

 01 výroba stavieb

13

11

24

stavebná mechanika

2

0

2

konštrukčné cvičenia    a) c) e)

2

2

4

príprava stavieb

2

2

4

technológia stavieb

4

4

8

odborná prax      a) c) e) f)

3

3

6

podľa odborného zamerania

 02 technické zariadenie budov

13

11

24

konštrukčné cvičenia      a) c) e)

2

2

4

príprava a realizácia stavieb

2

2

4

technické zariadenie budov

5

3

8

meranie a regulácia       a) c)   

1

1

2

odborná prax      a) c) e) f)

3

3

6

podľa odborného zamerania

 05 podnikanie v stavebníctve

13

11

24

príprava stavieb

2

1

3

technológia stavieb

4

4

8

podnikanie a marketing

3

2

5

právna náuka

1

1

2

odborná prax      a) c) e) f)

3

3

6

Voliteľné predmety

2

4

6

konverzácia v cudzom jazyku     a)c)

 

 

2

dejepis

 

 

2

cvičenia z matematiky     c)

 

 

2

fyzika

 

 

2

cvičenia z fyziky     c)

 

 

2

geodézia

 

 

1

skúšky stavebných materiálov a hmôt

 

 

2

architektúra

 

 

2

typológia stavieb

 

 

1

tvorba a ochrana životného prostredia

 

 

1

výpočtová technika v odbore   a) c)

 

 

2

technika administratívy

 

 

2

grafické informačné systémy   a) c)

 

 

2

psychológia práce

 

 

2

manažment v stavebníctve

 

 

2

úvod do sveta práce

 

 

1

odpadové hospodárstvo

 

 

1-2

Rozširujúce hodiny h)

7

7

14

Spolu

33

33

66

nepovinné predmety i)

0 - 2

0 - 2

0 - 4

 

Poznámky:

 

a)       Trieda sa delí na skupiny podľa ods. 1, 2, 3 § 6 Smerníc Ministerstva školstva SSR a Ministerstva zdravotníctva SSR č. 7827/1985 – 21 o stredných školách z 11. júla 1985 (ďalej len „smernice“).

b)       Vyučuje sa jeden z jazykov: jazyk anglický, nemecký, francúzsky, ruský alebo španielsky.

c)       Predmet má charakter cvičení.

d)       V predmete telesná výchova možno vyučovať 1 hodinu týždenne aj v odpoludňajších  hodinách a spájať ju do viachodinových celkov.

e)       Podmienkou úspešného ukončenia ročníka v predmete je odovzdanie všetkých predpísaných grafických a textových prác podľa stanoveného harmonogramu, spracovaných na vyhovujúcej úrovni klasickou metódou alebo pomocou grafického počítačového softwéru.

f)        Odbornú prax žiaci vykonávajú v škole formou cvičení, pod vedením učiteľa odborných  predmetov. Na vyučovanie predmetu odborná prax sa môžu vyučovacie hodiny spájať do 6-hodinových vyučovacích celkov. Súčasťou predmetu odborná prax je súvislá odborná prax, ktorú žiaci absolvujú počas štúdia v 1. ročníku v rozsahu 10 pracovných dní a 6 hodín za  jeden deň v súlade s Výkladom hlavných foriem praktického vyučovania na stredných školách a odborných učilištiach, schváleného MŠV SR dňa 15. decembra 1994 pod č.5651/1994-212. Alternatívou môže byť fiktívna cvičná firma, pre ktorú si škola musí samostatne vypracovať učebné osnovy a predložiť na schválenie na MŠ SR.

g)       Žiaci si môžu podľa záujmu a potrieb vybrať voliteľné predmety v rozsahu vymedzenom pre voliteľné predmety. Štúdium voliteľného predmetu možno po ukončení každého ročníka prerušiť. Na štúdium voliteľných predmetov možno vytvárať skupiny žiakov z rôznych tried alebo ročníkov pri dodržaní Smerníc. Riaditeľ školy po prerokovaní s pedagogickou radou a radou školy rozhodne, ktoré voliteľné predmety sa klasifikujú a ktoré sa neklasifikujú. Rozhodnutie urobí každoročne a zverejní ho do konca augusta kalendárneho roka.

h)       Rozširujúce hodiny sú prostriedkom na modifikáciu učebného plánu a  súčasne na vnútornú a vonkajšiu diferenciáciu štúdia na strednej škole. O ich využití rozhoduje vedenie školy na základe vlastnej koncepcie výchovy a vzdelávania, zohľadňujúc záujmy žiakov a rodičov ako aj personálne a priestorové podmienky školy. Rozširujúce hodiny posilňujú profil žiakov, umožňujú dôkladnejšiu prípravu na maturitné skúšky alebo prijímacie konanie na ďalšie štúdium. Ďalej umožňujú efektívne využitie medzipredmetových vzťahov na vyššej úrovni. Rozširujúce hodiny možno využiť na posilnenie hodinovej dotácie povinných predmetov alebo na zaradenie ďalších voliteľných predmetov uvedených v učebnom pláne.

i)         Žiak si môže vybrať dva nepovinné predmety, tri nepovinné predmety iba v prípade, ak jedným z týchto predmetov sú športové hry. Na vyučovanie nepovinných predmetov možno vytvárať skupiny žiakov z rôznych tried a ročníkov pri dodržaní Smerníc. Z hľadiska odborno-metodického môže riaditeľ školy povoliť spájanie hodín nepovinných predmetov do viachodinových celkov. Nepovinné predmety sa neklasifikujú, na vysvedčení žiaka a v katalógu sa uvedie „absolvoval/-a“.

j)         Riaditeľ školy môže na základe odporúčania predmetovej komisie vykonať v učebnom pláne v jednotlivých ročníkoch úpravy až do 10% celkového počtu týždenných vyučovacích hodín. Pri týchto úpravách nie je možné zrušiť žiadny vyučovací predmet, alebo do skupiny povinných predmetov zaradiť nový povinný predmet.

k)       V  jednotlivých vyučovacích predmetoch má vyučujúci možnosť upraviť obsah učiva až do výšky 30% v každom ročníku, zaradením nových poznatkov vyplývajúcich z aktuálneho rozvoja vedy a techniky a z potreby prispôsobiť učivo aktuálnym potrebám odboru, trhu práce, regiónu, alebo špecifickým potrebám školy. Zmeny v obsahu učiva schvaľuje príslušná predmetová komisia.

l)         Žiaci v každom ročníku absolvujú exkurzie (1 až 2 dni v školskom roku) na prehĺbenie, upevnenie a rozšírenie poznatkov získaných v teoretickom vyučovaní. Exkurzie sú súčasťou výchovno-vzdelávacieho procesu. Ich rozsah a obsah schvaľuje riaditeľ školy v súlade s učebným plánom. Pripravuje a vedie ich učiteľ, ktorého vyučovací predmet najviac súvisí s obsahom exkurzie. Organizácia exkurzií musí byť v súlade so Smernicami.

m)      Vyučujúci sú povinní zohľadňovať otázky bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a starostlivosti o životné prostredie.

n)       Výučba v dvojročných študijných odboroch sa realizuje v 1.ročníku v rozsahu 33 týždňov a v 2. ročníku v rozsahu 30 týždňov.

o)       Neoddeliteľnou súčasťou učebného plánu sú prílohy, v ktorých sú uvedené zoznamy schvaľovacích doložiek učebných osnov ostatných predmetov (všeobecnovzdelávacích, odborných, odborných podľa odborných zameraní, voliteľných, nepovinných).

 

Schválilo Ministerstvo školstva Slovenskej republiky dňa 25. júna 2004 pod číslom CD-2004-6570/14116-15:093 s platnosťou od 1. septembra 2004 začínajúc 1. ročníkom.