Ministerstvo školstva Slovenskej republiky
ZÁKLADNÉ PEDAGOGICKÉ DOKUMENTY
Študijný odbor: 3347 4 00 drevárska a nábytkárska výroba
zamerania: 01 drevárstvo a nábytkárstvo
02 čalúnnictvo
nadstavbové štúdium pre absolventov
trojročných učebných odborov
Schválilo Ministerstvo školstva Slovenskej republiky dňa 5.
marca 2003 pod
číslom 509/2003-43 s platnosťou od 1. septembra 2003, začínajúc 1. ročníkom.
Súčasne ruší s účinnosťou od 1. septembra 2003 s výnimkou u započatých ročníkov
základné pedagogické dokumenty so schvaľovacími doložkami:
„Schválilo Ministerstvo školstva Slovenskej republiky dňa 30. júla 1999 pod
číslom 3161/1999-42
Schválilo Ministerstvo školstva Slovenskej republiky dňa 30. júla 1999 pod
číslom 2614/1999-42“.
CHARAKTERISTIKA
Študijný odbor: 3347 4 00 drevárska a nábytkárska výroba
zamerania: 01 drevárstvo a nábytkárstvo
02 čalúnnictvo
Forma a typ štúdia : denné a večerné štúdium pre absolventov trojročných
učebných odborov
1. Základné údaje
Dĺžka vzdelávania a prípravy : 2 roky denné štúdium
3 roky večerné štúdium
Odbor je určený pre : chlapcov a dievčatá
Podmienky pre prijatie do odboru : a) úspešné vykonanie záverečnej skúšky
v príslušnom trojročnom učebnom odbore
b) úspešné vykonanie prijímacej skúšky
Spôsob ukončenia prípravy : maturitná skúška
Doklad o dosiahnutom vzdelaní : maturitné vysvedčenie
Poskytnutý stupeň vzdelania : úplné stredné odborné vzdelanie
Nadväzná odborná príprava : absolventi študijného odboru, ktorí úspešne vykonali
maturitnú skúšku, sa môžu uchádzať o štúdium na vysokých školách a o pomaturitné
štúdium za rovnakých podmienok ako absolventi ostatných stredných škôl,
poskytujúcich úplné stredné vzdelanie
2. Charakteristika obsahu vzdelávania a prípravy
Študijný odbor drevárska a nábytkárska výroba nadväzuje na predchádzajúce
štúdium v trojročných učebných odboroch a umožňuje žiakom doplniť a rozšíriť si
všeobecné a odborné vzdelanie na požadovanej úrovni a získať úplné stredoškolské
vzdelanie ukončené maturitnou skúškou.
Cieľom jazykového vzdelávania je rozšírenie a uplatňovanie získaných základných
vedomostí týkajúcich sa zemepisných, hospodárskych, spoločensko politických a
kultúrnych reálií vlastnej krajiny a danej jazykovej oblasti. Źiaci majú získať
primeranú komunikatívnu kompetenciu. V spoločenskovedných predmetoch si upevňujú
poznanie o dôležitosti celoživotného vzdelávania, princípy demokracie,
tolerancie, mravnosti, etiky a zodpovednosti. Absolventi májú predpoklady pre
občianske konanie a správanie. V predmetoch prírodovedného zamerania sa učia
chápať deje, ktoré prebiehajú v ich okolí, dokážu si ich reálne vysvetliť,
prípadne matemeticky a graficky znázorniť. Poznajú základy ekologických
zákonitostí v prostredí a integrácie človeka a prostredia. V predmetoch
informatiky získajú užívateľské vedomosti výpočtovej techniky, potrebné pre
samostatné prácu.
Prostredníctvom učiva odborných predmetov si žiaci prehĺbia poznatky o
materiáloch používaných v drevospracujúcom a nábytkárskom priemysle, o trendoch
vývoja drevených konštrukcií, dreveného a čalúneného nábytku a
stavebno-stolárskych výrokov. Rozšíria si vedomosti z oblasti ekonomiky výroby a
to najmä so zreteľom na základy organizácie a riadenia výrobných procesov a
riadenia výrobných kolektívov.
Odborné vzdelávanie sa zabezpečuje prostredníctvom odborných povinných a
voliteľných predmetov. Absolvovaním povinných odborných predmetov žiaci získajú
základné vedomosti a zručnosti, ktoré si v závislosti od špecifických podmienok
regiónu doprofilujú prostredníctvom vhodného výberu voliteľných odborných
predmetov.
V predmete odborná prax si žiaci získané teoretické poznatky konkretizujú do
osvojenia si nových náročných pracovných činností.
3. Požiadavky na bezpečnosť, ochranu zdravia a hygienu práce
Neoddeliteľnou súčasťou teoretického a praktického vyučovania je problematika
bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a požiarnej ochrany. Základné podmienky
bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci sú:
a) Dôkladné oboznámenie žiakov s predpismi o bezpečnosti a ochrane zdravia pri
práci, s protipožiarnymi predpismi a s technologickými postupmi.
b) Používanie technického vybavenia, ktoré zodpovedá bezpečnostným a
protipožiarnym predpisom.
c) Používanie osobných ochranných a pracovných prostriedkov podľa platných
predpisov.
d) Vykonávanie stanoveného dozoru.
PROFIL ABSOLVENTA
Študijný odbor: 3347 4 00 drevárska a nábytkárska výroba
zamerania: 01 drevárstvo a nábytkárstvo
02 čalúnnictvo
Forma a typ štúdia : denné a večerné štúdium pre absolventov trojročných
učebných odborov
1. Celková charakteristika absolventa
Absolvent študijného odboru drevárska a nábytkárska výroba je kvalifikovaný
pracovník, schopný uplatniť sa v rôznych činnostiach drevárskej, nábytkárskej a
čalúnnickej výroby priemyselného a individuálneho charakteru, pre ktoré je
podmienkou úplné stredné odborné vzdelanie. Je schopný vykonávať práce súvisiace
s riadením a organizovaním výrobných činností a činností súvisiacich s prípravou
výroby, ako aj s odbytom tovarov a služieb, obstarávaním, nákupom a predajom,
skladovým hospodárstvom a so zabezpečením hospodárskeho chodu výroby.
Rozsah získaných vedomostí a praktických zručností mu umožňuje ďalej sa
vzdelávať, zaujímať sa o vývoj vo svojom odbore štúdiom odbornej literatúry a
časopisov, používať racionálne metódy technika, využívať odborné manuálne
zručnosti a uplatňovať získané environmentálne vedomosti vo svojej práci.
Získané vzdelanie dáva absolventovi predpoklady konať cieľavedome, rozvážne a
rozhodne v súlade s právnymi normami spoločnosti, zásadami vlastenectva,
humanizmu a demokracie na výkon robotníckych a stredných technicko -
hospodárskych činností.
2. Absolvent študijného odboru spĺňa tieto požiadavky
2.1 Požiadavky na absolventa v oblasti všeobecného vzdelania
Absolvent študijného odboru drevárska a nábytkárska výroba má vedomosti,
schopnosti a návyky zamerané na:
- potrebnú slovnú zásobu a vyjadrovaciu schopnosť v ústnom a písomnom prejave
- znalosť slovenskej a najznámejšej svetovej literatúry
- znalosť cudzieho jazyka, ktorá mu umožní komunikáciu s cudzincami a používať
cudzí jazyk pri vykonávaní svojej
profesie
- znalosť základného učiva stredoškolskej matematiky, fyziky a informatiky,
vedieť ich vysvetliť, používať ich v odborných predmetoch a aplikovať v praxi
- znalosť dejín slovenského národa a významných svetových dejín
- znalosť základných zákonov psychológie, sociológie, medziľudskej komunikácie a
vývoja ľudskej spoločnosti a spoločenskej výroby
- znalosť základov ekologických zákonitostí v prostredí a integrácie človeka a
prostredia
2.2 Požiadavky na absolventa v oblasti odborného vzdelania
2.2.1 Požadované odborné vedomosti
Absolvent študijného odboru pozná :
- vlastnosti drevných materiálov a ostatných materiálov používaných v odbore
- technologické postupy v individuálnej aj priemyselnej výrobe nábytku,
zariadení a konštrukcií
- funkciu a technologické možnosti strojov a zariadení, ich prvkov a výrobných
liniek
- poznatky o automatizovaných výrobných zariadeniach a ich kľúčových súčiastkach
- jednotnú terminológiu a symboliku technických predpisov a technologických
postupov, zabezpečenie a riadenie výrobných činností
- základné ekonomické pojmy, postavenie podnikov v trhovej ekonomike
- základné ekonomické zákonitosti s možnosťou ich rozšírenia na podnikateľskú
sféru, dokáže posúdiť, zhodnotiť kvalitu a množstvo vykonanej práce, uplatňovať
základné ekonomické princípy šetrenia a hospodárenia s majetkom, surovinami a
energiami
- základné znalosti pre vyhotovenie písomností obchodného, právneho i osobného
charakteru
- základné pracovné činnosti technicko-hospodárskych funkcií
- zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, hygieny práce a ochrany
životného prostredia a požiarnej techniky
2.2.2 Požadované odborné zručnosti
Absolvent študijného odboru vie:
- zabezpečovať prípravu výroby po stránke technickej, výrobnej a ekonomickej
- technologické postupy v odbore
- obsluhovať, regulovať a kontrolovať výrobné zariadenia v drevárskej a
nábytkárskej výrobe
- viesť základnú evidenciu skladového hospodárstva a vykonávať základné účtovné
úkony
- vykonávať riadenie automatických obrábacích strojov a liniek
- vykonávať základné hospodárske výpočty
- ovládať, zoraďovať, nastavovať, kontrolovať používané stroje a zariadenia a
reagovať na odchýlky od technologického režimu
- vypracovať a používať technickú dokumentáciu používanú v odbore
- posúdiť kvalitu vstupných materiálov, surovín, hospodárne ich využívať vo
vlastnej výrobe, vrátane vyhodnocovania množstva a kvalitnej práce
- zabezpečovať požadovanú plynulosť výroby – organizovať a riadiť výrobné
činnosti organizácie
- vykonávať jednotlivé robotnícke profesie v nábytkárskej a drevárskej výrobe
- vykonávať činnosti spojené s objednaním, prijímaním, skladovaním a prípravou
tovarov na predaj, reklamáciu
- vykonávať operácie jednoduchého účtovníctva
- vyplňovať a používať dokumentáciu spojenú s obchodno-podnikateľskou činnosťou
- vykonávať základné hospodárske výpočty
- obsluhovať výpočtovú techniku používanú v administratívnej praxi
- dodržiavať vždy bezpečnostné predpisy, protipožiarne opatrenia hygienu práce a
viesť k tomu aj svojich spolupracovníkov
- vedomosť o vlastnostiach a využití ostatných konštrukčných a pomocných
materiálov používaných v drevárskom a nábytkárskom priemysle
- znalosť základných spôsobov úprav spracovania dreva vrátane spracovania
drevného odpadu
- o spôsoboch uskladnenia materiálov, polotovarov a výrobkov
- hodnotiť výrobky drevárskeho a nábytkárskeho priemyslu z funkčného,
konštrukčného, výrobno-ekonomického a estetického hľadiska
- posudzovať technologické postupy pri optimalizácii výroby
2.2.3 Požadované osobnostné predpoklady, vlastnosti a schopnosti
Absolvent má tieto schopnosti a vlastnosti :
- samostatne si osvojovať nové vedomosti a schopnosti, rozvíjať tvorivé
myslenie, adaptovať sa na nové podmienky, uplatňovať sebapoznávanie,
sebareguláciu, sebakontrolu a sebaovládanie
- riadiť menšie skupiny podriadených pracovníkov, organizovať a riadiť výrobný
proces, vrátane technologickej a organizačnej prípravy
- vie pracovať s inými ľuďmi, aktívne sa podieľať na medziľudských vzťahoch,
príjmať a niesť zodpovednosť pri plnení úloh
- vie sa prispôsobiť zmenám, využívať informačné toky. Je dostatočne asertívny –
presadzuje svoje práva a názory, pri nepotláčaní práv ostatných
Schválilo Ministerstvo školstva Slovenskej republiky dňa 5. marca 2003 pod
číslom 509/2003-43 s platnosťou od 1. septembra 2003, začínajúc 1. ročníkom.