Ministerstvo školstva Slovenskej republiky
 

ZÁKLADNÉ PEDAGOGICKÉ DOKUMENTY
 

Študijný odbor: 3347 4 00 drevárska a nábytkárska výroba
zamerania:        01 drevárstvo a nábytkárstvo

                          02 čalúnnictvo
 

nadstavbové štúdium pre absolventov
trojročných učebných odborov
 

Schválilo Ministerstvo školstva Slovenskej republiky dňa 5. marca 2003 pod
číslom 509/2003-43 s platnosťou od 1. septembra 2003, začínajúc 1. ročníkom.


Súčasne ruší s účinnosťou od 1. septembra 2003 s výnimkou u započatých ročníkov základné pedagogické dokumenty so schvaľovacími doložkami:

„Schválilo Ministerstvo školstva Slovenskej republiky dňa 30. júla 1999 pod číslom 3161/1999-42
Schválilo Ministerstvo školstva Slovenskej republiky dňa 30. júla 1999 pod číslom 2614/1999-42“.
 


CHARAKTERISTIKA
 

Študijný odbor: 3347 4 00 drevárska a nábytkárska výroba
zamerania:        01 drevárstvo a nábytkárstvo

                          02 čalúnnictvo


Forma a typ štúdia : denné a večerné štúdium pre absolventov trojročných učebných odborov

 

1. Základné údaje

Dĺžka vzdelávania a prípravy : 2 roky denné štúdium
                                              3 roky večerné štúdium

Odbor je určený pre : chlapcov a dievčatá


Podmienky pre prijatie do odboru : a) úspešné vykonanie záverečnej skúšky
                                                          v príslušnom trojročnom učebnom odbore
                                                      b) úspešné vykonanie prijímacej skúšky

Spôsob ukončenia prípravy : maturitná skúška

Doklad o dosiahnutom vzdelaní : maturitné vysvedčenie

Poskytnutý stupeň vzdelania : úplné stredné odborné vzdelanie

Nadväzná odborná príprava : absolventi študijného odboru, ktorí úspešne vykonali maturitnú skúšku, sa môžu uchádzať o štúdium na vysokých školách a o pomaturitné štúdium za rovnakých podmienok ako absolventi ostatných stredných škôl, poskytujúcich úplné stredné vzdelanie


2. Charakteristika obsahu vzdelávania a prípravy


Študijný odbor drevárska a nábytkárska výroba nadväzuje na predchádzajúce štúdium v trojročných učebných odboroch a umožňuje žiakom doplniť a rozšíriť si všeobecné a odborné vzdelanie na požadovanej úrovni a získať úplné stredoškolské vzdelanie ukončené maturitnou skúškou.
Cieľom jazykového vzdelávania je rozšírenie a uplatňovanie získaných základných vedomostí týkajúcich sa zemepisných, hospodárskych, spoločensko politických a kultúrnych reálií vlastnej krajiny a danej jazykovej oblasti. Źiaci majú získať primeranú komunikatívnu kompetenciu. V spoločenskovedných predmetoch si upevňujú poznanie o dôležitosti celoživotného vzdelávania, princípy demokracie, tolerancie, mravnosti, etiky a zodpovednosti. Absolventi májú predpoklady pre občianske konanie a správanie. V predmetoch prírodovedného zamerania sa učia chápať deje, ktoré prebiehajú v ich okolí, dokážu si ich reálne vysvetliť, prípadne matemeticky a graficky znázorniť. Poznajú základy ekologických zákonitostí v prostredí a integrácie človeka a prostredia. V predmetoch informatiky získajú užívateľské vedomosti výpočtovej techniky, potrebné pre samostatné prácu.
Prostredníctvom učiva odborných predmetov si žiaci prehĺbia poznatky o materiáloch používaných v drevospracujúcom a nábytkárskom priemysle, o trendoch vývoja drevených konštrukcií, dreveného a čalúneného nábytku a stavebno-stolárskych výrokov. Rozšíria si vedomosti z oblasti ekonomiky výroby a to najmä so zreteľom na základy organizácie a riadenia výrobných procesov a riadenia výrobných kolektívov.
Odborné vzdelávanie sa zabezpečuje prostredníctvom odborných povinných a voliteľných predmetov. Absolvovaním povinných odborných predmetov žiaci získajú základné vedomosti a zručnosti, ktoré si v závislosti od špecifických podmienok regiónu doprofilujú prostredníctvom vhodného výberu voliteľných odborných predmetov.
V predmete odborná prax si žiaci získané teoretické poznatky konkretizujú do osvojenia si nových náročných pracovných činností.


3. Požiadavky na bezpečnosť, ochranu zdravia a hygienu práce


Neoddeliteľnou súčasťou teoretického a praktického vyučovania je problematika bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a požiarnej ochrany. Základné podmienky bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci sú:

a) Dôkladné oboznámenie žiakov s predpismi o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci, s protipožiarnymi predpismi a s technologickými postupmi.
b) Používanie technického vybavenia, ktoré zodpovedá bezpečnostným a protipožiarnym predpisom.
c) Používanie osobných ochranných a pracovných prostriedkov podľa platných predpisov.
d) Vykonávanie stanoveného dozoru.
 

PROFIL ABSOLVENTA
 

Študijný odbor: 3347 4 00 drevárska a nábytkárska výroba
zamerania:        01 drevárstvo a nábytkárstvo

                          02 čalúnnictvo


Forma a typ štúdia : denné a večerné štúdium pre absolventov trojročných učebných odborov


1. Celková charakteristika absolventa

Absolvent študijného odboru drevárska a nábytkárska výroba je kvalifikovaný pracovník, schopný uplatniť sa v rôznych činnostiach drevárskej, nábytkárskej a čalúnnickej výroby priemyselného a individuálneho charakteru, pre ktoré je podmienkou úplné stredné odborné vzdelanie. Je schopný vykonávať práce súvisiace s riadením a organizovaním výrobných činností a činností súvisiacich s prípravou výroby, ako aj s odbytom tovarov a služieb, obstarávaním, nákupom a predajom, skladovým hospodárstvom a so zabezpečením hospodárskeho chodu výroby.
Rozsah získaných vedomostí a praktických zručností mu umožňuje ďalej sa vzdelávať, zaujímať sa o vývoj vo svojom odbore štúdiom odbornej literatúry a časopisov, používať racionálne metódy technika, využívať odborné manuálne zručnosti a uplatňovať získané environmentálne vedomosti vo svojej práci. Získané vzdelanie dáva absolventovi predpoklady konať cieľavedome, rozvážne a rozhodne v súlade s právnymi normami spoločnosti, zásadami vlastenectva, humanizmu a demokracie na výkon robotníckych a stredných technicko - hospodárskych činností.



2. Absolvent študijného odboru spĺňa tieto požiadavky

2.1 Požiadavky na absolventa v oblasti všeobecného vzdelania

Absolvent študijného odboru drevárska a nábytkárska výroba má vedomosti, schopnosti a návyky zamerané na:

- potrebnú slovnú zásobu a vyjadrovaciu schopnosť v ústnom a písomnom prejave
- znalosť slovenskej a najznámejšej svetovej literatúry
- znalosť cudzieho jazyka, ktorá mu umožní komunikáciu s cudzincami a používať cudzí jazyk pri vykonávaní svojej          profesie
- znalosť základného učiva stredoškolskej matematiky, fyziky a informatiky, vedieť ich vysvetliť, používať ich v odborných predmetoch a aplikovať v praxi
- znalosť dejín slovenského národa a významných svetových dejín
- znalosť základných zákonov psychológie, sociológie, medziľudskej komunikácie a vývoja ľudskej spoločnosti a spoločenskej výroby
- znalosť základov ekologických zákonitostí v prostredí a integrácie človeka a prostredia


2.2 Požiadavky na absolventa v oblasti odborného vzdelania

2.2.1 Požadované odborné vedomosti

Absolvent študijného odboru pozná :

- vlastnosti drevných materiálov a ostatných materiálov používaných v odbore
- technologické postupy v individuálnej aj priemyselnej výrobe nábytku, zariadení a konštrukcií
- funkciu a technologické možnosti strojov a zariadení, ich prvkov a výrobných liniek
- poznatky o automatizovaných výrobných zariadeniach a ich kľúčových súčiastkach
- jednotnú terminológiu a symboliku technických predpisov a technologických postupov, zabezpečenie a riadenie výrobných činností
- základné ekonomické pojmy, postavenie podnikov v trhovej ekonomike
- základné ekonomické zákonitosti s možnosťou ich rozšírenia na podnikateľskú sféru, dokáže posúdiť, zhodnotiť kvalitu a množstvo vykonanej práce, uplatňovať základné ekonomické princípy šetrenia a hospodárenia s majetkom, surovinami a energiami
- základné znalosti pre vyhotovenie písomností obchodného, právneho i osobného charakteru
- základné pracovné činnosti technicko-hospodárskych funkcií
- zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, hygieny práce a ochrany životného prostredia a požiarnej techniky

2.2.2 Požadované odborné zručnosti

Absolvent študijného odboru vie:

- zabezpečovať prípravu výroby po stránke technickej, výrobnej a ekonomickej
- technologické postupy v odbore
- obsluhovať, regulovať a kontrolovať výrobné zariadenia v drevárskej a nábytkárskej výrobe
- viesť základnú evidenciu skladového hospodárstva a vykonávať základné účtovné úkony
- vykonávať riadenie automatických obrábacích strojov a liniek
- vykonávať základné hospodárske výpočty
- ovládať, zoraďovať, nastavovať, kontrolovať používané stroje a zariadenia a reagovať na odchýlky od technologického režimu
- vypracovať a používať technickú dokumentáciu používanú v odbore
- posúdiť kvalitu vstupných materiálov, surovín, hospodárne ich využívať vo vlastnej výrobe, vrátane vyhodnocovania množstva a kvalitnej práce
- zabezpečovať požadovanú plynulosť výroby – organizovať a riadiť výrobné činnosti organizácie
- vykonávať jednotlivé robotnícke profesie v nábytkárskej a drevárskej výrobe
- vykonávať činnosti spojené s objednaním, prijímaním, skladovaním a prípravou tovarov na predaj, reklamáciu
- vykonávať operácie jednoduchého účtovníctva
- vyplňovať a používať dokumentáciu spojenú s obchodno-podnikateľskou činnosťou
- vykonávať základné hospodárske výpočty
- obsluhovať výpočtovú techniku používanú v administratívnej praxi
- dodržiavať vždy bezpečnostné predpisy, protipožiarne opatrenia hygienu práce a viesť k tomu aj svojich spolupracovníkov
- vedomosť o vlastnostiach a využití ostatných konštrukčných a pomocných materiálov používaných v drevárskom a nábytkárskom priemysle
- znalosť základných spôsobov úprav spracovania dreva vrátane spracovania drevného odpadu
- o spôsoboch uskladnenia materiálov, polotovarov a výrobkov
- hodnotiť výrobky drevárskeho a nábytkárskeho priemyslu z funkčného, konštrukčného, výrobno-ekonomického a estetického hľadiska
- posudzovať technologické postupy pri optimalizácii výroby

2.2.3 Požadované osobnostné predpoklady, vlastnosti a schopnosti

Absolvent má tieto schopnosti a vlastnosti :

- samostatne si osvojovať nové vedomosti a schopnosti, rozvíjať tvorivé myslenie, adaptovať sa na nové podmienky, uplatňovať sebapoznávanie, sebareguláciu, sebakontrolu a sebaovládanie
- riadiť menšie skupiny podriadených pracovníkov, organizovať a riadiť výrobný proces, vrátane technologickej a organizačnej prípravy
- vie pracovať s inými ľuďmi, aktívne sa podieľať na medziľudských vzťahoch, príjmať a niesť zodpovednosť pri plnení úloh
- vie sa prispôsobiť zmenám, využívať informačné toky. Je dostatočne asertívny – presadzuje svoje práva a názory, pri nepotláčaní práv ostatných


Schválilo Ministerstvo školstva Slovenskej republiky dňa 5. marca 2003 pod
číslom 509/2003-43 s platnosťou od 1. septembra 2003, začínajúc 1. ročníkom.